Една класическа сентенция гласи „няма безплатен обяд“. В продължение на години водещите интернет компании привидно действат напук на нея, като предлагат голяма част от услугите си за крайни потребители напълно безплатно. Изглежда обаче, че това е към своя край, поне в досегашния си вид.
Вече почти всички водещи онлайн платформи предлагат платени абонаменти. При това някои от тях биват налагани сравнително агресивно. Това може да се окаже проблем, като се има предвид, че вече повече от две десетилетия интернет потребителите бяха „обучавани“, че всичко в Мрежата е безплатно, или ако се плаща, то цените са символични.
Вероятно социалните мрежи са „вдъхновени“ от успеха на стрийминг услугите. Те привлякоха стотици милиони потребители, които плащат, за да получат достъп до любими филми, музика и игри. Надали е изненада, че социалните мрежи виждат това и искат да се възползват. Но те пропускат един важен фактор – потребителите и в момента са на предела на абонаментите, които плащат.
Според данни на Kantar през миналата година 82% от американските домакинства са имали абонамент към поне една стрийминг услуга. Средно едно домакинство плаща за 5.2 услуги. През 2022 г. и 2023 г. почти всички стрийминг услуги вдигнаха цените и затегнаха правилата за споделяне на профилите. Така средната обща цена на четирите най-популярни стрийминг услуги в САЩ прехвърли 87 долара. За сравнение, средната цена за кабелна телевизия там е 83 долара месечно.
Същевременно, много от стрийминг услугите отчетоха спад на абонатите или забавяне на растежа им. Съответно хората започнаха да се отказват от абонаменти и да ограничават харчовете. Така например 38% от отказалите се от абонамент за Netflix през третото тримесечие на миналата година са го направили заради високите цени.
Стрийминг услугите се опитват да компенсират чрез въвеждане на по-разнообразни планове, включително и по-евтини, но с реклами. А сега ще трябва да се борят и със социалните мрежи. Само през последния месец Х обяви нови абонаментни планове, Facebook и Instagram обявиха въвеждането на свои абонаменти, а YouTube затегна контрола за гледането на клипове само с реклами или чрез плащане.
Постен ли е безплатният обяд
Засега всички социални мрежи, които предлагат платени абонаменти, уверяват, че винаги ще продължат да имат и безплатен достъп до платформите им. Защо тогава хората да плащат? Аргументът е, че с абонамента ще се възползват от допълнителни функции, които да направят „потребителското изживяване“ още по-добро.
Meta дори заяви, че ще предлага платените абонаменти в Instagram и Facebook първоначално само в Европа, и то защото така ще отговори на искането на регулаторите хората да имат избор да могат да използват платформите и без реклами. Х на Илон Мъск пък вече тества и задължителен годишен абонамент от 1 долар за нови профили в две държави. Аргументът на Мъск е, че това е най-ефективното средство за борба срещу ботове и фалшиви профили.
YouTube също обяви „глобално усилие“ срещу потребителите, които използват софтуер за блокиране на реклами в платформата. Тя вече блокира пускането на клипове за такива потребители и изисква от тях или да спрат софтуера, или да си платят абонамент за YouTube Premium.
Разбира се, всяка компания е в абсолютното си право да изисква цена, за да предоставя услугите си. Потребителят трябва да реши дали да плати и за кои услуги би платил, за да ги използва. Или да приеме, че част от платформите ще бъдат с ограничена функционалност. Изглежда, че безплатен обяд ще продължи да има, но той може да става все по-постен.
Слушайте и гледайте новия подкаст на darik.bg „В тренда“ в YouTube, Instagram и TikTok
Най-интересните разговори от ефира на Дарик слушайте в подкаста на радиото в Soundcloud, Spotify, Apple Podcasts и Google Podcasts