От няколко месеца Илон Мъск има пълен контрол над Twitter, като милиардерът отдели доста време, за да се запознае със ситуацията в компанията и да направи първоначалните кардинални промени. Сега Мъск преминава към следващия етап от плана си за Twitter – „премахването“ му.

В края на юли Мъск обяви, че Twitter ще се „сбогува с птиците“ и логото си. В типичния си стил, той започна да се шегува, че не знае откъде буквата Х му е любима, но пък би била подходящо ново лого за социалната мрежа. Два дни по-късно логото започна да се появява на различни места в Twitter и действително заменяше разпознаваемата синя птица, която беше символът на компанията от нейното създаване.

В дните след това Х се появи и като лого на приложението на компанията в онлайн магазините на Google и Apple. Apple дори направи изключение за Twitter, тъй като принципно забранява приложенията да са кръстени само с един символ. 

Остана последният ход в плана на Мъск – замяната на името Twitter с това на Х. И това ще се случи, като юридическият собственик на Twitter е именно компания с име X Inc. Макар да изглежда, че действията на Мъск са хаотични, те всъщност са част от добре обмислен план.

Милиардерът загатва за него от месеци. Още когато регистрира компанията X Inc. обяви, че тя ще направи т.нар. суперприложение. Това е приложение, което предлага голям набор от функции и услуги. Те не се изчерпват само в рамките на социална мрежа, но и извън нея. Например система за разплащания, възможност за поръчка на стоки, заявка на други услуги като транспорт, резервации, най-различни игри, онлайн съдържание и др.

Мъск вече заяви, че именно Twitter ще еволюира в Х и ще се превърне в такова суперприложение. Това ще е процес, който ще отнеме време и ще се развива постепенно. Първо ще бъдат добавени функции за разплащания, тъй като те ще са нужни и за останалите услуги по-натам. Заради всичко това, името на Twitter – в буквален превод „чуруликам“ няма да отговаря на дейността на платформата и компанията, казва Мъск в аргументите си за смяната на името и целия бранд.

Чудесно, но няма да е толкова лесно

Очаквано, не всички харесват идеята. Мъск беше затрупан с критики, че унищожава бранд, който е граден с години, познат е в целия свят и е харесван. Освен това е влязъл и в световния речник с думи като tweeting (чуруликане). Самата дейност по публикуването на постове в компанията се нарича така и е влязла в ежедневния речник на хора по целия свят. Това е постижение, с което могат да се похвалят малко компании.

Мъск не се трогва от такива факти. Той иска да развие Twitter по своя план докрай. А в него е предвидена и смяна на позициите и поведението на компанията. Това включваше и по-голям акцент над свободата на изразяване и по-малко контрол над това какво публикуват потребителите.

Или поне с такова впечатление останаха мнозина. Мъск казва, че има разлика между реч на омразата и реч, която просто не се приема от някои. Той е убеден, че втората не трябва да бъде ограничавана заради първата. Все още обаче няма ясна представа как точно се регулира и определя разликата.

Според неправителствената организация Center for Countering Digital Hate (CCDH – Център за противодействие на дигиталната омраза), Мъск е създал в Twitter среда, в която разпространителите на реч на омразата имат пълна свобода. Организацията е сред големите критици на Twitter/X и Мъск, което предизвика гнева на милиардера и той заведе дело срещу нея.

X обвинява CCDH, че заради целенасочени доклади от страна на организацията, които не са обективни, компанията е загубила десетки милиони долари приходи от рекламодатели, които са се оттеглили. Организацията контрира, че просто е показала какво е постигнал Мъск с промените си в компанията. Спорът ще се реши в съда, което може да отнеме време. 

Дело заведе и агенция „Франс прес“. Тя обвини Twitter, че не иска да преговаря с медията как да се приложат въведените във Франция правила за компенсация на медиите от страна на социалните мрежи за това, че използват съдържанието им. Мъск определи делото като „странно“. 

Впоследствие се появиха и информации, че при кликване на линкове от Х към някои определени медии, има 5 секунди забавяне преди реално да се отвори дадената връзка. Оказа се, че е проблем, който засяга предимно медии, които са критици на Мъск или Х. Компанията не коментира темата, а заяви единствено, че забавянето е премахнато.

Всичко това няма да спре трансформацията на Twitter в Х и дори може да я ускори. X обяви, че трансформацията продължава и включва огромни промени и подобрения както в софтуера, така и в хардуера на компанията, за които ще разкаже скоро. И така, сбогуваме се с Twitter, за да посрещнем Х, който идва с още по-големи амбиции.

Слушайте и гледайте новия подкаст на darik.bg „В тренда“ в YouTube, Instagram и TikTok

Най-интересните разговори от ефира на Дарик слушайте в подкаста на радиото в SoundcloudSpotifyApple Podcasts и Google Podcasts

Следвайте ни в LinkedInФейсбук, TikTok и Инстаграм