![Ще успее ли Мъск да спаси Twitter, или ще го погуби](/media/631/gettyimages-1567329230-1-.l.webp)
От няколко месеца Илон Мъск има пълен контрол над Twitter, като милиардерът отдели доста време, за да се запознае със ситуацията в компанията и да направи първоначалните кардинални промени. Сега Мъск преминава към следващия етап от плана си за Twitter – „премахването“ му.
В края на юли Мъск обяви, че Twitter ще се „сбогува с птиците“ и логото си. В типичния си стил, той започна да се шегува, че не знае откъде буквата Х му е любима, но пък би била подходящо ново лого за социалната мрежа. Два дни по-късно логото започна да се появява на различни места в Twitter и действително заменяше разпознаваемата синя птица, която беше символът на компанията от нейното създаване.
![Ще успее ли Мъск да спаси Twitter, или ще го погуби](/media/627/gettyimages-1567329230.s.webp)
В дните след това Х се появи и като лого на приложението на компанията в онлайн магазините на Google и Apple. Apple дори направи изключение за Twitter, тъй като принципно забранява приложенията да са кръстени само с един символ.
Остана последният ход в плана на Мъск – замяната на името Twitter с това на Х. И това ще се случи, като юридическият собственик на Twitter е именно компания с име X Inc. Макар да изглежда, че действията на Мъск са хаотични, те всъщност са част от добре обмислен план.
![Ще успее ли Мъск да спаси Twitter, или ще го погуби](/media/624/gettyimages-1517078939.s.webp)
Милиардерът загатва за него от месеци. Още когато регистрира компанията X Inc. обяви, че тя ще направи т.нар. суперприложение. Това е приложение, което предлага голям набор от функции и услуги. Те не се изчерпват само в рамките на социална мрежа, но и извън нея. Например система за разплащания, възможност за поръчка на стоки, заявка на други услуги като транспорт, резервации, най-различни игри, онлайн съдържание и др.
Мъск вече заяви, че именно Twitter ще еволюира в Х и ще се превърне в такова суперприложение. Това ще е процес, който ще отнеме време и ще се развива постепенно. Първо ще бъдат добавени функции за разплащания, тъй като те ще са нужни и за останалите услуги по-натам. Заради всичко това, името на Twitter – в буквален превод „чуруликам“ няма да отговаря на дейността на платформата и компанията, казва Мъск в аргументите си за смяната на името и целия бранд.
![Ще успее ли Мъск да спаси Twitter, или ще го погуби](/media/631/fotojet-10-.s.webp)
Чудесно, но няма да е толкова лесно
Очаквано, не всички харесват идеята. Мъск беше затрупан с критики, че унищожава бранд, който е граден с години, познат е в целия свят и е харесван. Освен това е влязъл и в световния речник с думи като tweeting (чуруликане). Самата дейност по публикуването на постове в компанията се нарича така и е влязла в ежедневния речник на хора по целия свят. Това е постижение, с което могат да се похвалят малко компании.
Мъск не се трогва от такива факти. Той иска да развие Twitter по своя план докрай. А в него е предвидена и смяна на позициите и поведението на компанията. Това включваше и по-голям акцент над свободата на изразяване и по-малко контрол над това какво публикуват потребителите.
![Ще успее ли Мъск да спаси Twitter, или ще го погуби](/media/626/gettyimages-1211442310-1-2.s.webp)
Или поне с такова впечатление останаха мнозина. Мъск казва, че има разлика между реч на омразата и реч, която просто не се приема от някои. Той е убеден, че втората не трябва да бъде ограничавана заради първата. Все още обаче няма ясна представа как точно се регулира и определя разликата.
Според неправителствената организация Center for Countering Digital Hate (CCDH – Център за противодействие на дигиталната омраза), Мъск е създал в Twitter среда, в която разпространителите на реч на омразата имат пълна свобода. Организацията е сред големите критици на Twitter/X и Мъск, което предизвика гнева на милиардера и той заведе дело срещу нея.
![Ще успее ли Мъск да спаси Twitter, или ще го погуби](/media/622/ekranna-snimka-2023-06-28-145450.s.webp)
X обвинява CCDH, че заради целенасочени доклади от страна на организацията, които не са обективни, компанията е загубила десетки милиони долари приходи от рекламодатели, които са се оттеглили. Организацията контрира, че просто е показала какво е постигнал Мъск с промените си в компанията. Спорът ще се реши в съда, което може да отнеме време.
Дело заведе и агенция „Франс прес“. Тя обвини Twitter, че не иска да преговаря с медията как да се приложат въведените във Франция правила за компенсация на медиите от страна на социалните мрежи за това, че използват съдържанието им. Мъск определи делото като „странно“.
![Ще успее ли Мъск да спаси Twitter, или ще го погуби](/media/605/alex-knight-2ejcsulrwc8-unsplash.s.webp)
Впоследствие се появиха и информации, че при кликване на линкове от Х към някои определени медии, има 5 секунди забавяне преди реално да се отвори дадената връзка. Оказа се, че е проблем, който засяга предимно медии, които са критици на Мъск или Х. Компанията не коментира темата, а заяви единствено, че забавянето е премахнато.
Всичко това няма да спре трансформацията на Twitter в Х и дори може да я ускори. X обяви, че трансформацията продължава и включва огромни промени и подобрения както в софтуера, така и в хардуера на компанията, за които ще разкаже скоро. И така, сбогуваме се с Twitter, за да посрещнем Х, който идва с още по-големи амбиции.
Слушайте и гледайте новия подкаст на darik.bg „В тренда“ в YouTube, Instagram и TikTok
Най-интересните разговори от ефира на Дарик слушайте в подкаста на радиото в Soundcloud, Spotify, Apple Podcasts и Google Podcasts