Петият епизод на рубриката „Чакащи артисти“ ни разкрива и отговаря на въпросите: какво е да се работи с артисти на световно ниво, каква е цената да бъдеш артист на световно ниво и да си избрал да продължиш пътя си в България и как от хаоса може да се създаде хармония.
В първата част разговаряме с примабалерината Марта Петкова и прима-солиста Никола Хаджитанев за балета „Ана Каренина“, най-новия спектакъл на Софийската опера и балет.
Марта Петкова и Никола Хаджитанев
Колко продължи репетиционният процес? Проектът, доколкото знам, стартира още през декември, в рамките на Opera Open 2022 в пловдивския Античен театър. Как беше замислен първоначално и кой инициира поканата на Лео Муич, да дойде тук и да работи с вас?
Марта Петкова: Работата, честно казано, не продължи много. Работихме два месеца. Лео Муич изгради спектакъла изцяло спрямо нашата трупа, спрямо възможностите на артистите. Той така процедира. Мога да кажа, че спектакълът „Ана Каренина“, където и да е бил поставян, никъде не е еднакъв, защото той изцяло изхожда от артистите, от тяхната лична индивидуалност, а това за нас като артисти е много важно, защото той никога не те е накарал да направиш нещо насила или нещо, което не идва от теб. Винаги е търсил най-естествения прочит на артистите и мисля, че това е най-истинският вариант да се достигне и до публиката. Моята първа среща с Лео Муич беше в Пловдив. Паметна среща, защото аз съм работила с много хора по света, но определено той е нещо изключително и уникално. Човек, който цялата трупа заобича от първия миг. Всъщност, това са много важни и хубави контакти, защото, ако не беше моята работа с него в Пловдив, той нямаше да дойде в Софийската опера, за да направи този спектакъл. А това, което направихме в София, е изцяло различен спектакъл. Това казва и той: „ Където и да съм поставял този спектакъл, той е различен, защото изцяло изхождам от артистите“. Премиерата беше сега, работихме два месеца, хубаво беше, че имахме десет дни сцена, което беше достатъчно, за да може артистите да се почувстват спокойно, комфортно, декорът е по-особен, артистите боравят с него, 12 огромни огледала, които ние обслужваме в спектакъла. Спектакълът тепърва ще узрява все повече на нашата сцена.
Как се сработихте с него, какво е различното, с което допринесе той за цялата трупа, какво самочувствие ви даде, как промени цялото ви стоене, усещане за спектакъла и балета?
Марта Петкова: Той работи с всеки един изключително персонално и търпеливо. Накара всеки един да се чувства специално. И наистина всеки един в спектакъла е много специален. В спектакъла няма ансамбъл, няма кордебалет, изграден е изцяло от солисти и както е работил с мен, така е работил и с всички останали. По 11 часа в залата неуморно, има изключителен заряд, чувство за хумор. Това е артист, който не само артистите обожават, но и мога да кажа, че цялата опера се влюби в него, от сценични работници, ателиета, шапкари до обущари. Цялата му вселена, целият му свят беше Софийска опера и балет. Запали всички със своя ентусиазъм. Искал е максимума от всеки един от нас. Смятам, че така се работи. В момента трупата изглежда неузнаваемо. За първи път виждам колегите да се движат по този начин. […]
Гледайте балета „Ана Каренина“ в СОФИЙСКА ОПЕРА И БАЛЕР на 02.02, 03.02 и 04.02;
Чуйте целия разговор тук или в Spotify „Чакащи артисти“
Във втората част на рубриката разговаряме с композитора, музикален продуцент и диригент Давид Кокончев, за това как той превръща хаоса в хармония.
Давид Кокончев
Какъв е процесът, през който преминаваш, когато създаваш музика? Как въобще се мисли тази музика? Нацяло ли я чуваш вътре в себе си, или виждаш, на парчета ли? Как въобще успяваш да създадеш от хаоса хармония, дори тя да бъде в този деструктивен план?
Нямам много думи за този процес, колкото и да се опитвам да ги намирам. Имам чувството, че колкото повече се опитвам, толкова по-трудно ми става всеки път да го опиша. Бих казал, че всяка идея идва със своя идеален медиум, в който може да се разпростре от дадения човек, в който се е родила или въплътила. Независимо дали боравя с предварително структуриран материал, или боравя с някаква абстракция. Винаги съм смятал, че идеята идва готова за това какво и как точно трябва да се случи. Това, което наблюдавам при себе си е, че процесът, не случайно говориш за хаос между другото, та процесът е като сляпо опипване на тъмнината, докато намериш нещо, което наистина е там и си струва да бъде извадено, а и трябва да бъде извадено в света. Не мога да кажа дали чувам, има ситуации, в които се случва така, идва на цяло. Има ситуации, в които мислиш за нещо тотално различно, но то има някакъв музикален вид. Така че процесът по-често е трансформация от един език на музикален език.
Какво правиш, когато получиш драматургичния текст?
Нищо. Мълча. Мълча, колкото мога по-дълго. Едно нещо се научих с годините, че колкото по-бързо искаш да кажеш нещо, толкова по-нескопосано е това, което казваш. Старая се да мълча, колкото мога повече и да чакам материалът да проговори и да се случи в това пространство, в което моят вътрешен свят взаимодейства с него. Аз вярвам, че всеки един има такова пространство, що се отнася до музиката най-вече. Едно необяснимо пространство, в което твоят вътрешен свят взаимодейства със света и там се случва твоята интерпретация, твоята асоциация за това, което виждаш. Бих казал, че при мен процесът, още в много ранен етап, е свързан с вид символизъм. Мисленето ми беше много визуално, наративно. Музиката беше картина или история, нещо случващо се, с драматургичен характер, дори да няма такъв материал. В драматургията аз открих дълбочината на символа, като способ, като изразно средство и това да използваш дали е текст, дали е друга визуална текстура, да вложиш, да внедриш в него музикално значение или да базираш работата си върху това, което вече е постигнато, а там вече символите просто светват. […]
Чуйте целия разговор тук или в Spotify „Чакащи артисти“
Чуйте повече от работата на Давид Кокончев в Spotify: David Kokonchev
Най-интересните разговори от ефира на Дарик слушайте в подкаста на радиото в Soundcloud, Spotify, Apple Podcasts и Google Podcasts
Darik.bg на живо:
Следете най-актуалното от деня на страницата ни във Фейсбук
За забавни видеа ни последвайте в TikTok
Следвайте ни и в Инстаграм