"Много дълго време възможността да разказвам истински истории от България запълваше толкова много моето пространство, че нямах нуждата да се занимавам с игрално кино. Този свят през края на 90-те години е пълен абсурд и това, което последва след това, доведе до един такъв приказно-абсурден свят. Винаги съм се чувствал много добре и много щастлив в света на истинското, но в един момент той те ограничава".
Това каза в предаването "Посока Култура" с Мирослав Боршош режисьорът Андрей Паунов, който разказа пред Дарик за мистичния мъжки свят на дебютния си игрален филм "Януари" по мотиви от едноименната пиеса на Йордан Радичков.
Тео Ушев пред Дарик за новия си филм: Всички отговори са във филма. Който има очи - ще види
"Игралното кино винаги е било като възможност да правя нещо различно в киното и някак си съвсем нормално се случи това, то не е като преход", допълни режисьорът.
Той сподели, че дори към истинските истории посяга само, когато са нереални, защото те тогава са му интересни. "Дълбоко в сърцето на Радичков може би има нещо общо с този абсурдистки свят, който по някакъв начин ме придърпва.
Ники Кънчев пред Дарик: Копи-пейст културата убива благотворителността
На въпроса дали този филм всъщност е български, Андрей Паунов отговори така: "Що да не е български, според мен е супер български и супер Радичков, и същевременно много други неща".
Според него може би не сме свикнали да изглеждат така българските филми.
"Аз лично си мислех, че много по-рано съм оставил Радичков, но накрая като гледах филма си дадох сметка, че съм сложил много повече, отколкото първоначално си мислех", разказа още режисьорът.
Веско Ешкенази пред Дарик: Музикантът е човек, целунат от Бога
Той определи процесът като интересен, защото е "атакувал" и "унищожил" класиката.
"Всеки автор би бил щастлив след като си е отишъл от този свят някой да дойде и да се опита да го унищожи, защото това го прави все още актуален. Не в негативен смисъл, а в креативен", обясни Андрей Паунов.
Той сподели, че екипът е работил много дълго време по сценария, а продукцията на филма се случила в кратък период.
Стефан Вълдобрев: По-голямо значение има в това да обиколя градове в страната от турне в Америка
"Ние може би сме свикнали прекалено много да се занимаваме със съдържанието на един филм и той какво конкретно ни казва. Този филм всъщност е един уестърн. Един бавно случващ се уестърн, той има двигател на мистъри трилър", каза още Паунов.
Според него Радичков е написал една Агата Кристи пиеса. Той се опитва да комуникира с публиката, допълни режисьорът.
Редакторът на издателство „Лист“: Има политика в Нобеловите награди
Той разкри малка част от сюжета на филма:
"Сюжетът на филма е базиран на един ловджийски виц, който според мен Радичков е чул в кръчмата – седят едни в една кръчма, единият тръгва към града и в един момент, докато всички го чакат да се върне, шейната се връща празна и в нея има един вълк. Те започват да спекулират какво се е случило и решават, че единственият начин да разберат, е някой да отиде да провери. Когато следващият отива да провери, шейната пак се връща с още един вълк и вече започва да се случва тази мистерия. Това е една велика ловджийска история, защото тя разказва как героите изчезват и на тяхно място се появяват вълци. Това има един много истински български дух във всичките му пластове в една много проста сглобка".
Председателят на АБК пред Дарик: Читателите се раждат в скута на родителите си
"Мисля че за хората, които се интересуват от киното като различен вид комуникация, този филм дава възможност за едно пътешествие", каза още Андрей Паунов.
Според режисьора българинът винаги е много мистично настроен. "Това идва може би от това, че все още вярваме, че светът не е просто една дигитална корпоративна матрица. Ние сме мнителни, мистериозни, обичаме го това", смяра Паунов.
Най-интересните разговори от ефира на Дарик слушайте в подкаста на радиото в Soundcloud, Spotify, Apple Podcasts и Google Podcasts
Следете най-актуалното от деня на страницата ни във Фейсбук
За забавни видеа ни последвайте в TikTok
Следвайте ни и в Инстаграм