Има един феномен, който по принцип определя колко сме зрели и това е способността да отлагаме удоволствието. Отвсякъде ни “бомбардира” информация за това колко нещата не са наред, независимо, че в нашия личен живот всичко може да е окей, обаче там някъде ни “грузи някаква голяма опасност”. И някои хора си казват “за кога ще отлагам тогава, ако няма утре по-добре сега да си купя нещо”. Проблемът в това е, че утре за повечето от нас всеки път има и така до края на месеца се оказа, че сме изхарчили много повече, отколкото би било добре за нас. Това коментира в предаването “Кой говори” по Дарик психологът Александра Алгафари.
Относно все по-голямото разпространение на китайски стоки и магазини, Алфагари посочи, че този голям интерес идва от това, че сред хората се разбира как един човек някога е закупил евтина стока с добро качество и всички решават, че си заслужава.
“Обикновено не зачитаме какви са щетите, които нанасяме, за да е толкова евтино въпросното нещо някъде се плаща по-висока цена - в това кой го изработва ли, как се доставя ли, кой го продава. Обикновено си има други цени, които може да не излизат от нашия джоб, но колективно като общество обикновено плащаме доста по-висока цена за нещо толкова евтино”, каза тя.
По думите на психолога има места, на които когато се произвеждат подобни евтини стоки, хората не осъзнават, че пускат опасен продукт.
“Въпрос и на осъзнатост е. Начинът, по който можем да повлияем на една такава индустрия ние самите като клиенти, е да си зададем въпроса “Добре де, аз ще го купя това нещо, което струва 10 пъти по-евтино от всичко останало, обаче коя е цената, която детето ми ще плати или детето, на което подарявам тази играчка ще плати”. Като помислим малко повече в бъдеще, трябва да се върнем към този ефект на отложеното удоволствие”, каза Алгафари.
Чуйте и вижте целия разговор в прикачените файлове.