Колко е важно да имате подкрепата на медицинската общност – експерти, журналисти, анализатори?
Вижте, мисля, че медицинската общност стои много близо до хората. Всеки човек си има лекар или повече от един лекар и като цяло ние им се доверяваме, така че разбира се, ако медицинската общност разбере ползите и рисковете от бездимните продукти, това ще окаже голяма помощ за намаляване употребата на цигари, защото хората ще се вслушат в тях. Естествено, те не са единствените участници в дебата – участва и правителството, НПО, самите потребители, други компании, но те със сигурност имат важна роля.
Жизел Бейкър: Скептицизмът в науката може да бъде преборен с точна информация
Чудех се защо точно в този сектор при положение, че във всеки един сектор и конкретно във вашия развитието е толкова ускорено от гледна точка на науката, а не в други сектори, да кажем съвременната индустрия?
Като се замисля, например колко бързо разработихме ваксината за COVID, това стана дори по-бързо. И защото всички се обединиха, за да се справят с глобалната пандемия. Затова смятам, че по изключение видяхме желанието на всички страни да работят заедно за намиране на решение.
Да, но и преди са работили така...
Съгласен съм, напълно съм съгласен, но също така тютюневи продукти съществуваха и преди. Работата е там, че технологията, науката я нямаше. И истината е, че макар да пуснахме нагреваем продукт на пазара през 2013 г. и след това го разгърнахме в международен мащаб през 2016 г., ние работихме по бездимните алтернативи почти две десетилетия преди това. Така че действително изглежда като много бързо решение на проблема, но като работа е един айсберг – виждаме върха на айсберга, но не виждаме работата, която стои отдолу. Имаме дори прототипи от 90-те години. Проблемът обаче беше двустранен. Технологията на батерията, нямахме технология и продуктите бяха големи по размер, обемисти и неудобни, не бяха привлекателни за пълнителните пушачи, които иначе биха продължили да пушат и те не ги приеха. Освен това през 2013 г. ние най-накрая осъзнахме, че разполагаме с продукт, който е солидно подкрепен и най-вече харесван от потребителите. И тогава решихме, че трябва да извървим пътя докрай. Тогава опитахме в Нагоя, Маланда и в национален мащаб, но през 2016 г. взехме решение за пълна промяна възможно най-бързо. Знаем, че това е вътрешно усилие.
Грегоар Вердо: Компаниите трябва да бъдат честни за целите и мисията си
Но защо тогава конкурентите са толкова бавни?
Това е много добър въпрос и всъщност е въпрос към тях. Вижте, преди всичко ние бяхме пионери. Вероятно за много от тях тази промяна е била неочаквана. Второ, изисква се смелост, нужна е драматична промяна да правиш това, което правим ние и аз разбирам, че те вероятно гледат на това донякъде като на заплаха. Но сега всички имат свои продукти в това пространство и мисля, че е само въпрос на време преди да ни последват, всъщност някои от тях вече ни следват. Защото съм уверен, че ако всички конкуренти вървят в една и съща посока, промяна може да се случи много по-бързо и това ще е от полза за всички нас и за цялото общество.
На форума "Техновейшън" в Ньошател, в Швейцария разказахте за новостите в портфолиото от бездимни продукти на компанията - какво можете да ни разкриете за тях?
Целта ни е да имаме продукти за всякакви предпочитания, но също и в различни ценови категории. Това, към което се стремим, особено при бездимните алтернативи, ще бъде много по-евтино и някои от тези продукти ще се появят скоро. Ако вземем портофлиото ни от бездимни продукти в световен мащаб, ние предлагаме различни видове с различни цени в различните държави. И това е част от нашата стратегия, защото покупателната способност се различава между отделните държави. Предпочитанията също са различни, така че се налага да свирим на всички тези струни. Ако вземем за пример мобилните телефони - друг технологичен продукт - те се продават на различни цени, имат различни технологии, различни брандове, но концепцията е една и съща. Ако искаме пушачите да направят промяна, трябва да им дадем нещо, което чувстват, че могат да си позволят или пък харесват достатъчно, за да платят повече за него.
Кой е вашият личен избор от всичките ви продукти?
Ще се изненадате, но аз всъщност преминавам от един на друг, така че използвам доста нагреваеми продукти, а понякога и електронни цигари. Обичам да сменям по две причини: първо, защото принципно обичам промени и второ, защото искам да знам какви продукти предлагаме и обичам да експериментирам, но това са личните ми предпочитания. Някои хора истински се привързват към едно конкретно решение.
Всъщност ми отговорихте на още един въпрос, който исках да задам. Не е минало много време от появата на първия ви продукт досега.
Не.
И предлагате на пазара пазара нови и нови продукти. Това може ли да се окаже проблем за хората? Както да си пристрастен към телефона си, но трябва да го сменяш всяка година или на две години, защото се е появило нещо ново.
Вижте, тук има два аспекта, защото продуктите на електрониката имат ограничен живот, най-вече заради батерията. Така че при всяко положение когато използваш електроника, трябва периодично да сменяш продукта. На пазара започва да се появява конкуренция и трябва да се погрижим хората, които преминават към тези продукти, да не ги смятат за остарели. Така че е важно е постоянно да се правят иновации, за да продължат хората да използват бездимни алтернативи и да не се връщат към цигарите. Аз действително смятам, че бързото темпо на иновации е необходимо, за да се поддържа инерцията и да сме сигурни, че няма да се върнат към цигарите. Но освен това пушачите правят промяната, защото им е интересно. Защото им се дава широк избор.
Материалът се публикува с подкрепата на Филип Морис България.
Най-интересните разговори от ефира на Дарик слушайте в подкаста на радиото в Soundcloud, Spotify, Apple Podcasts и Google Podcasts
Следете най-актуалното от деня на страницата ни във Фейсбук
За забавни видеа ни последвайте в TikTok
Следвайте ни и в Инстаграм