Гражданска инициатива отсечката от АМ „Струма“ извън Кресненския пролом, да носи името на Боян Петров стартира преди дни в рамките на приключилия вече фестивала „Дни на предизвикателствата“ в София.

До момента са събрани 200 подписа, но до края на април националната инициатива „Да спасим Кресненския пролом – в памет на Боян Петров“ може да бъде подкрепена онлайн на сайта kresna.org.

Приятели, съмишленици и колеги на Боян Петров се обединиха в инициативата за именуване на отсечката на бъдещата магистрала на негово име, надявайки се тя да премине извън Кресненския пролом. „Каузата за съхраняването на природата в пролома и запазването му като трасе за активен туризъм беше завещана от прочутия алпинист, биолог и природозащитник“, подчертават организаторите.

В ефира на Дарик екологът от Сдружението за дива природа „Балкани“ Андрей Ковачев, който е приятел на Боян Петров, призова новото правителство да реши казуса с пътя и опазването на дефилето. Той направи уговорка, че макар и отскоро да е съветник на екоминистъра Борислав Сандов, в случая изразява позицията си в лично качество.

Последният одобрен вариант ще убива и хора и природа

„Това е едно ключово място вече 24 години и не може да се реши един абсолютно елементарен въпрос – как да направим една магистрала по европейски, така че да запазим и човешкия живот, и качеството на живота на хората там, да запазим и природата“, коментира Андрей Ковачев в студиото на Дарик.

Преди шест години Андрей Ковачев и Боян Петров пострадаха тежко тъкмо в Кресненското дефиле, където двамата работиха във връзка с планираната магистрала и бяха блъснати от лек автомобил.

По думите на Ковачев това, което е одобрено през 2017 г. за трасе на магистралата е убийствено.

Все още е актуален представеният вариант от Пътната агенция за трасето на ЛОТ 3.2. на АМ „Струма” - половината трафик еднопосочно в посока Кресна да остане в дефилето, а другата половина – да минава горе през селата Стара Кресна, Мечкул и Брежани.  

„Това, което е одобрено, ще убива хора. Най-опасният вариант за човешкия живот, за природата и за местните хора беше избран тогава. Сега тази инициатива е опит отново да дадем някакъв сигнал на сегашните управляващи, които вече са различни, че трябва да има много решителни действия за да може този проблем да се реши и там да не умират хора“, подчерта той.

„С Боян станахме еколози в Кресна, там сме отдали сърцето си“

„С Боян имам една уговорка и тя не е отменяна – че ако става дума за спасяването на Кресна, по всяко време, всяко място няма значение къде, ако има нужда от помощ от него да му звъня, за да може да работим за това“, каза Андрей Ковачев.

Той разказа, че двамата и много други са станали биолози в Кресна. „На него дипломната му работа беше там, казармата си изкара в Кресна. Кресна за нас е това – място, в което сме отдали сърцето си и затова искаме да го опазим“, каза още екологът.

По думите му идеята на инициативата е всички правителства оттук насетне да видят, че хората ще подкрепят тази отсечка, която е извън пролома.

Според него това е елементарно да се направи – няма никакъв проблем, само трябва да се преодолеят всякакви клиентелистки, корупционни, мафитски интереси. „Защото явно някой иска да краде от там и за да може да краде гледа да направи нещата евтино до степен, в която ще убива хора и природа, но не да го направи както трябва“, коментира още Андрей Ковачев.

Участъкът на магистрала "Струма" през Кресненското дефиле беше дълги години терен на сблъсъци между българското правителство, природозащитниците и Европейската комисия.

Спорът откъде да мине магистралата в тази част тече от десетилетия и така и не беше изяснен докрай. Сега работни групи от двете министерства – на екологията и на регионалното развитие ще търсят решение с консенсус по спорните въпроси.

Чуйте целия разговор с Андрей Ковачев в предаването "РеАктивно".