С поставяне на паметна плоча на жп гарата в града на тепетата, днес беше отбелязана 60-годишнината от пускането в експлоатация на първия електрифициран участък София-Пловдив, както и 135 години от издаването на Указ за създаване на Български държавни железници.

На събитието присъства и.д. зам.-генералният директор на НКЖИ инж. Кирил Костадинов, представители на “БДЖ-Пътнически превози“ ЕООД, „БДЖ-Товарни превози“ ЕООД, граждани  и приятели на железницата. 

Пускането в експлоатация на първия електрифициран участък от жп мрежата става възможно  след доставка на първите електрически локомотиви – серия 41, които са доставени през 1962 г. от чешките заводи „Шкода” – Пилзен. По-късно от същите заводи са закупени локомотиви от сериите 42-43 и 43-Р, които са усъвършенствани и модернизирани. 

Във времето електрическата тяга се утвърждава като една от най-ефективните, икономични, екологични и рентабилни системи в жп транспорта.

В София, Горна Оряховица и Пловдив се създават енергостанции за поддържане на контактната мрежа, на жп картата вече се отбелязват електрифицираните жп участъци.

60 години по-късно с електрическата тяга се извършват 82 на сто от всички железопътни превози. В това отношение българската железница  е сред водещите в света.

Зам.-генералният директор на НКЖИ заяви, че „юбилеят е повод за почит, равносметка и вяра, че и занапред ще пазим и надграждаме  традициите  в областта на  електрификацията и поддръжката на тяговата електрическа система“.

„Тук е мястото да се похвалим, че до няколко месеца НКЖИ ще разполага с 3 двупътни комбинирани машини за поддръжка на контактната мрежа, и на по-късен етап още 20 такива само за железен път. Това ще ни позволи да извършваме планирани и аварийни ремонти с по-добро качество и бързина“, каза още инж. Костадинов.