![Промените в Закона за електронните съобщения ще борят дезинформацията и тролските фабрики по време на избори](/media/668/img_0447.l.webp)
Идентифициране на т.нар. „тролски ферми“ в предизборни кампании, осветяване на фалшиви новини и спиране на противоречащи на закона онлайн реклами. Това са част от промените, предвидени в законопроекта за изменение на Закона за електронните съобщения, стана ясно от думите на Божидар Божанов, депутат от ПП-ДБ и бивш министър на електронното управление в предаването „Кой Говори“ по Дарик.
В момента законопроектът на Закона за електронните съобщения е качен за общественообсъждане на сайта strategy.bg.
Пред Дарик Божанов отрече обвиненията, че законопроектът цели налагане на цензура, а не борба с дезинформацията. Посочи, че в основата му са големите интернет платформи, като у нас най-използваема е фейсбук - с над 4,4 млн. български потребители.
„Предвиждаме задължение да идентифицираме „тролски ферми“ – група от профили, често неистински, които координирано споделят една и съща информация, за да генерират повече реакции и да подлъжат алгоритама, най-често срещу заплащане, координирани от „трол мастър“, обясни Божанов. Той уточни, че в момента фейсбук има собствен кодекс за поведение, което ги задължава да идентифицират и блокират „тролските ферми“. Проблемът обаче идва оттам, че не го правят ефективно. „В България почти не го правят“, каза депутатът. И добави, че фейсбук предоставя отчети пред Европейската комисия, но те са крайно „повърхностни“. Депутатът обясни и, че законопроектът предвижда контрол върху фалшивите новини – чрез осветяването им и налагане на отговорност на рекламните мрежи, част от които рекламират противоречащо на закона съдържанието.
Чуйте целия разговор в прикачения звуков файл.
Слушайте и гледайте новия подкаст на darik.bg „В тренда“ в YouTube, Instagram и TikTok
Най-интересните разговори от ефира на Дарик слушайте в подкаста на радиото в Soundcloud, Spotify, Apple Podcasts и Google Podcasts