Между 1 декември и 29 февруари центърът на София вече ще е затворен за най-замърсяващите автомобили. Това е мярка, която ще засегне много жители и гости на столицата.
От утре, в определения още минавата година така наречен "малък ринг", не следва да бъдат допускани бензинови автомобили произведени преди 1996 година, тоест навършили 27 години, и дизели с първа регистрация преди 2002 година.

„По целия периметър на тази зона има поставени знаци, които уведомяват водачите когато навлизат в нея и съответно когато излизат, има поставени камери, които снимат регистрационните номера на автомобилите и след което този регистрационен номер се връзва със съответната еко категория, за да се види дали колата е нарушител или не. Санкциите са, съгласно закона за чистотата на въздуха и за частни лица са от 50 до 500 лева.“, това каза архитект Панайотова в предаването „Кой Говори?“ пред Георги Донков.

По въпроса за гратисния период и за живущите в зоната, арх. Панайотова каза:

„Това, което написаха в страницата на общината, е, че при първо влизане няма да има наказание, но при повторно вече нарушение ще се налагат санкциите. Тоест ако утре някой мине през зоната, защото е твърде възможно и много хора да не знаят, независимо от знаци, всичко останално и тази кампания, която се опитаме да направим, едно минаване имаме безплатно.“, допълни тя. Хората, които живеят в малкия ринг са изключени от това ограничение и забрана. Това, което те трябва да направят, е да се свържат с центъра за градска мобилност, за да може да имат съответния стикер, който им позволява да влизат в зоната. Тези, които живеят в синя зона и имат стикер за синята зона, няма да имат нужда от допълнителен стикер. Но тези, които нямат, защото имат гараж промерно, трябва да получат стикер за влизане. Също така изключение има и за хората с увреждания, които могат да регистрират до два автомобила, с които да влизат в зоната.“

„Целта не е просто ограничение. Целта е всъщност да се намали замърсяването, което от автомобилите в централната градска част е най-високо, защото това са и по-тесни улици, това са зоната на градът, в която има най-активно пешеходно движение, а пешеходците и децата са тези, които са най-непосредствено и близо до ауспусите на колите. Градът София трябва да вземе мерки също, с които да подобри въздуха. Всички ние знаем, че въздухът в София е замърсен. Той се подобрява в сравнение с предишни години, но продължава да бъде извън нормите, които са и национални и на Европейския съюз. Както знаем, сега предстои тези норми да бъдат синхронизирани и намалени праговете, така че да се доближат до тези на световната здравна организация. И тогава ще има още по-амбициозни мерки, които ще трябва да въведем. Но целта е, наистина, ние да живеем в по-чист град и да дишаме по-чист въздух и да сме здрави и да живем по-дълго, така че нека да си го напомним това, когато се сблъскаме в част от наудобствата.“, прикани тя.

Слушайте и гледайте новия подкаст на darik.bg „В тренда“ в YouTube, Instagram и TikTok

Най-интересните разговори от ефира на Дарик слушайте в подкаста на радиото в SoundcloudSpotifyApple Podcasts и Google Podcasts

Следвайте ни в LinkedInФейсбук, TikTok и Инстаграм