За първи път трансатлантически полет на търговска авиокомпания ще бъде задвижван със 100% устойчиво авиационно гориво (SAF) - вид самолетно гориво, което обещава много по-малко въздействие върху климата в сравнение с традиционните горива, съобщи CNN.

Полетът от лондонското летище “Хийтроу” до нюйоркското летище “Джон Ф. Кенеди”, който е замислен единствено като демонстрационен и няма да превозва пътници (въпреки че ще превозва учени и медии), се извършва от Virgin Atlantic с Boeing 787, като и двата му двигателя работят с това гориво.

Въпреки че Virgin Atlantic твърди, че използването на SAF ще намали емисиите на самолета със 70 %, критиците твърдят, че полетът е само трик и че видът SAF, използван от самолета, няма да допринесе за намаляване на въздействието на авиацията върху климата.

Търговски ограничения

Действащите разпоредби забраняват на авиокомпаниите да използват смес от повече от 50 % SAF при търговски полети, тъй като производителите на двигатели и авиационните власти работят заедно, за да гарантират, че тези нови горива са безопасни за използване в по-високи концентрации.

За осъществяването на полета бе издадено специално разрешение от Службата за гражданска авиация на Обединеното кралство, което бе получено след поредица от технически прегледи, включително наземни тестове със 100% SAF на същия тип двигатели, използвани по време на полета.

Полетът е последният от поредицата скорошни тестове, включващи 100% SAF. Миналата седмица Emirates захрани с него един от четирите двигателя на суперджъмбо Airbus A380. Няколко дни по-рано производителят на бизнес самолети Gulfstream извърши първия в света трансатлантически полет, използвайки 100% SAF. Големи двумоторни самолети и преди са изпълнявали полети, използвайки 100% SAF на двата двигателя, но тези полети са били свързани с военни самолети.

Въпреки че SAF гори като нормално реактивно гориво и произвежда същото количество емисии, докато самолетът лети, то има по-малък въглероден отпечатък по време на целия си производствен цикъл, тъй като обикновено се произвежда от растения, които са абсорбирали въглероден диоксид (CO2) от атмосферата, когато са били живи. Този CO2 се освобождава обратно в атмосферата при изгарянето на САФ, докато при изгарянето на реактивно гориво, произведено от изкопаеми горива, се отделя въглерод, който е бил блокиран.

Не всички SAF са еднакви

SAF може да се произвежда по няколко различни начина, включително като се използва изключително възобновяема енергия, а не растителни отпадъци. Понастоящем обаче той е по-скъп - до 6 пъти - от обикновения керосин и представлява едва 0,1 % от цялото използвано в света гориво за реактивни двигатели, което означава, че въздействието му понастоящем е много далеч от нивата, необходими за изпълнение на бъдещите прогнози на IATA.

Целта на полета на Virgin Atlantic, както и на тези преди него, е да се предоставят данни за техническата осъществимост, както и да се привлече вниманието към тези нови устойчиви горива в опит да се разшири тяхното производство.

Слушайте и гледайте новия подкаст на darik.bg „В тренда“ в YouTube, Instagram и TikTok

Най-интересните разговори от ефира на Дарик слушайте в подкаста на радиото в SoundcloudSpotifyApple Podcasts и Google Podcasts

Следвайте ни в LinkedInФейсбук, TikTok и Инстаграм