И трите големи телекома у нас вдигат цените на мобилните си планове заради инфлацията. След Vivacom и A1, днес, 31 януари, Yettel също съобщи за увеличение в цените на на услугите си.
Първи от Vivacom уведомиха клиентите си, че увеличават с 4.7 на сто цената на месечния абонамент за част от основните и допълнителните услуги и това ще бъде отразено в издадените през февруари сметки. Като причина от компанията посочват инфлацията и повишените разходи.
Повишение се очаква и за клиентите на A1, но засега от телекома не уточняват в какъв размер ще е то и от кога се очаква да влезе в сила.
"За поредна година инфлацията е доста над средната в сравнение с предходните повече от 10 години преди това - средногодишният индекс на потребителските цени за 2023 г. възлиза на 9,5 процента според публикуваните данни от НСИ," посочват от оператора пред БТА и допълват, че клиентите ще бъдат уведомени допълнително за промяната на цените.
В сряда и от Yettel обявиха, че предстои увеличение на цените на услугите, които предлагат. Поскъпването ще важи за всички планове за мобилни услуги, таксите за телевизия остават без промяна.
"Информираме ви, че месечните абонаменти за мобилни услуги ще бъдат индексирани със средногодишния индекс на потребителските цени на НСИ за 2023 г. с 9,5%, считано от месец февруари", пишат от компанията.
Мобилните оператори имат право, спред общите си условия, да променят цените на своите услуги с размера на годишната инфлация и в последните две години това правило бе прилагано, въпреки недоволството на потребителите и възраженията на националния омбудсман.
Припомняме, че във вторник oмбудсманът Диана Ковачева изпрати писмо до министъра на икономиката и индустрията Богдан Богданов, в което настоява да се защитят интересите на потребителите на мобилни услуги при нова индексация и увеличение на цените.
В писмото проф. Ковачева посочва необходимостта от обективен анализ за нелоялни търговски практики и способи за продажба, неравноправни договорни условия и изясняване на причините, поради които мобилните оператори и тази година ще се възползват от възможността да увеличат цените си и чрез индексирането им.
Диана Ковачева е категорична, че клаузата в договора за индексация не позволява на потребителите да преценят икономическите последици от сключването на договора. Според нея буди недоумение отговорът на КЗП:
„Клаузата за индексация сочи по ясен начин размера на евентуалното увеличение, а именно средногодишния индекс на потребителските цени за предходната година, обявен от НСИ. Средният потребител може да прецени икономическите последици от евентуално сключване на договора.“
Тя допълва още, че през 2023 г. Подкомисията за наблюдение на дейността в областта на защитата на потребителите и ограничаването на монополите в 48-ото Народно събрание е провела две заседания, на които са обсъдени решенията на трите мобилни оператора Vivacom, Yettel и А1 да индексират цените на месечните абонаментни планове със средногодишния индекс на потребителските цени за 2022 г., публикуван от НСИ. И подчертава, че въпреки поетите тогава ангажименти в защита правата на потребителите, индексирането на цените на мобилните услуги се случва.
Слушайте и гледайте новия подкаст на darik.bg „В тренда“ в YouTube, Instagram и TikTok
Най-интересните разговори от ефира на Дарик слушайте в подкаста на радиото в Soundcloud, Spotify, Apple Podcasts и Google Podcasts