Новости в годишните финансови отчети на големите компании от следващата година и неизвестните около преструктурирането на редица бизнеси, с което да се отговори на очакванията за успешна борба с климатичните промени, подхранват сериозно банковите сметките на големите консултантски групи.

В "Икономистът говори": Сватбеният бизнес с кино измести технологиите в Индия

Само за година голямата тройката в този бизнес, станала популярна като BBM, си е спечелила над 5 млрд. долара от консултантски услуги, стъпвайки все по-уверено в тази нова ниша.

“В големия свят на консултирането в момента се говори за голямата тройка – Bain & Company, Boston Consulting Group и McKinsey (BBМ). Общата печалба на тези три компании за 2020 година е почти 24 млрд. долара. Приходите има нарастват сериозно през 2021-ва с обща печалба от 30 млрд. долара. А защо? Оказва се, че те си намират интересни нови ниши. От следващата година в много държави големите компании ще трябва да правят годишно финансово отчитане и то по стандарти за околна среда, социални аспекти и общо казано - управленски решения. Това е нова тенденция и самите компании не са много наясно какво точно ще представляват тези отчети. Затова има и сериозни проходи за консултантските компании – 10% от приходите на MBB идват от консултиране по теми, свързани с климатичните промени, друг източник на приходи е автоматизирането на рутинните работни процеси или автоматизацията“, каза в рубриката „Икономистът говори“ на Дарик - Югоизток ректорът на Бургаски свободен университет проф. д-р Милен Балтов.

Буден, 2022 година, Швеция. Чу ли Европа плача на тежката си индустрия?

По думите му, в световен мащаб консултантският бизнес възлиза на над 140 млрд. долара. За сравнение Балтов посочи, че през 1994 година услугите по управленско консултиране са за едва 20 млрд. долара на годишна база. 

Управленските консултанти – хората в бронебойни костюми

„Знаме, че това са хора, които дават решенията на сложни задачи, но те не са пряко отговорни за последващите решения, които ще се вземат в дадена компания, която са консултирали. В рамките на шегата можем да обясним така – управленският консултант е този човек, който взема вашия часовник, когато го попитате колко е часа. Има обаче и по-тъмна страна на този бизнес – една от компаниите от голямата тройка например се свърза с един принц в Арабския свят и с едни корупционни практики в Ангола. От друга страна нейният конкурент в ТОП 3 е тясно свързан с лоши практики или нефинансиране по линия на застраховките след настъпили транспортни произшествия – практика от Южна Африка“, допълни проф. Балтов.

Пълен запис на рубриката „Икономистът говори“ чуйте в звуковия файл: