Италия се аргументира с необходимостта от енергийна сигурност заради намаляването на руските доставки, за да построи за няколко месеца терминал за втечнен природен газ - процес, който традиционно отнема години заради проблеми с местните власти и издаването на разрешителни, предаде БТА.
Огромното газово находище, което Европа не може да използва
Назначен от държавата комисар съобщи в петък, че в началото на следващата седмица ще даде одобрение за терминала с мощност 5 милиарда кубични метра в пристанището на Пиомбино в централния регион Тоскана, което значи, че той ще може да заработи напролет.
Проект от подобен мащаб ще помогне на Италия да избегне безизходна ситуация с доставките на синьо гориво, с която иначе може да се сблъска идната зима, но същевременно я обвързва с газа за дълго време, забавяйки прехода на страната към възобновяеми енергии.
Лидерите от ЕС се споразумяха по „пътна карта“ за спиране на поскъпването на енергията
Като част от плана на правителството в оставка на Марио Драги да замени намаляващите доставки на руски газ след инвазията в Украйна, Рим нареди на оператора на газопреносната мрежа "Снам" (Snam) да похарчи около 400 милиона долара за създаването на ново плаващо съоръжение за съхранение и регазификация (FSRU) и то да заработи до края на март.
Новото дясно правителство на Джорджа Мелони не дава индикации за промяна по отношение на проекта в Пиомбино, подкрепен от промишленото лоби "Конфиндустрия" (Confindustria).
"Графикът ни е толкова запълнен, че всеки един допълнителен ден за одобрението на проекта означава един ден с по-малко газ в мрежата ни", заяви шефът на подразделението за втечнен природен газ в "Снам" Елио Руджери пред Ройтерс.
"Плаващото съоръжение за съхранение и регазификация е специален кораб, който получава втечнен природен газ и го трансформира отново в природен газ. Тези плавателни съдове се превърнаха в стандарт на пазара за газови нужди до 10 милиарда кубични метра с оглед и на факта, че могат да сменят локацията си", заяви Руджери.
Макрон: Франция напуска договора за Енергийната харта
Главният изпълнителен директор на "Ени" (Eni) Клаудио Дескалци предупреди, че без нов терминал за втечнен природен газ Италия може да се сблъска с недостиг на газ от 5-6 милиона кубични метра или близо 8 на сто от годишното потребление през зимата на 2023-2024 година.
Новият терминал ще помогне да се се запълнят отново хранилищата на страната, които ще са почти празни в края на тази зима и да се гарантира енергийната сигурност на страната, добави Дескалци.
Мозъчният тръст "ЕККО" (ECCO) признава, че новият терминал е бързо решение, което ще помогне през идните една или две зими, но е "глупава" инвестиция и още повече обвързва Италия със "стар" източник на енергия.
Унгария се споразумя с руския „Газпром“ за пренасочване на доставките към „Турски поток“
"Това вероятно е най-скъпият избор, който увеличава дълговия товар за новите поколения", каза Микеле Говернатори от "ЕККО". "Вместо да се инвестира в инфраструктура, която скоро може да остарее, имайки предвид прехода на Европа към възобновяеми източници, правителството трябва да предложи инициативи за намаляване на потреблението на електроенергия и да развие допълнително "зелените" проекти", допълни Говернатори.
С много малкото местно производство на газ и забрана върху ядрената енергия, Италия е крайно зависима от вноса на енергия за нуждите си. Преди войната в Украйна руските доставки покриваха 38 на сто от цялото потребление.
Рим побърза да си осигури алтернативно снабдяване, но доставките по тръбопроводите на азерски и алжирски газ вече са на предела си, затова е необходим втечнен природен газ, за да се замести напълно руския внос.
Италия се съсредоточи върху десетилетните отношения с Африка и в резултат на усилията на държавната компания "Ени" се очаква допълнителен внос от над 8 милиарда кубични метра газ до идната зима, съобщиха два източника.
Испанците борят енергийната криза с дървесни пелети и слънчеви панели
Доставките, основно от Алжир, Ангола, Република Конго, Египет и Мозамбик, както и от Катар и САЩ ще достигнат над 10 милиарда кубични метра през 2024-2025 година, твърдят източниците.
Тъй като новите обеми не могат да се поберат във вече съществуващите три терминала за втечнен природен газ, то Пиомбино, още едно плаващо съоръжение за съхранение и регазификация, което "Снам" проектира за 2024 година и планираното разширение на един от съществуващите терминали ще трябва да поемат новите потоци.
Пристанището на Пиомбино, което свързва континенталната част с остров Елба, популярна лятна дестинация, ще даде възможност за лесно транспортиране на газа към гъстонаселения и индустриализиран север на Италия.
Кметът на града Франческо Ферари, който е от партията на Мелони, поведе местните протести срещу проекта, подчертавайки рисковете за сигурността, околната среда и местните бизнеси, включително рибовъдството.
Правителството на Марио Драги обаче назначи специален пълномощник и му предостави широки правомощия, които ще позволят проектът да продължи, дори ако бъде оспорен в съда.
"Снам" обяви, че се нуждае от окончателното одобрение на специалния пълномощник Еудженио Джани, който е и губернатор на област Тоскана, до края на октомври, за да изпълни крайния срок за края на март.
МЕ няма да внася предложение за двойна тарифа на тока за битовите потребители
Това би означавало само четири месеца от първоначалното искане, тоест "почти чудо" в страна, в която са необходими години, за да бъдат одобрени инфраструктурните проекти, заяви източник.
"Снам" се съгласи да държи плаващото съоръжение на док в Пиомбино за три години и да го премести след това на все още неизвестна офшорна локация.
Рим може да предостави намаление върху цената на газа до 50 на сто за бизнеса и домакинствата в Пиомбино, за да успокои местното недоволство и опасенията на хората и да си гарантира подкрепа за проекта, каза специалният пълномощник.
Най-интересните разговори от ефира на Дарик слушайте в подкаста на радиото в Soundcloud, Spotify, Apple Podcasts и Google Podcasts
Следете най-актуалното от деня на страницата ни във Фейсбук
За забавни видеа ни последвайте в TikTok
Следвайте ни и в Инстаграм
Още по темата
- За трета година JTI България реализира вътрешен проект, комбиниращ лични предизвикателства за служителите и благотворителност
- 11 именити художници с нов живот в дигиталния свят
- В Мездра представиха проект за подобряване на железопътната инфраструктура в Северозападна България
- Започна строителството на нов водопровод към Панагюрище