"В момента тази компенсация с 0.25 лева идва от бюджета, как се финансира, дали през данъци, дали през схвръхпечалбите на енергийните компании, това е бюджетна мярка. Идеята с един лев намалена цена разчита именно на това да се обложат свъхпечалбите на компаниите и тъй като те нямат печалба, ще се използва друг механизъм". Това заяви главният икономист в Института за енергиен мениджмънт Калоян Стайков.

Цените на горивата вървят надолу

„Вече има внесен законопроект, който е насочен към облагане на внесени и обработени количества руски петрол. Това ще вземе приходи от компанията и може да се разпределят за подпомагане. Мярката би трябвало да бъде неутрална като бюджет. Тук се появява друг абсурд - инструментът, през който ще минава тази подкрепа, е Фонд Сигурност на електроенергийната система. Отделен е въпросът дали трябва да е за всички потребители, фирми и т.н. В момента правим обратното, вместо да намаляваме обхвата, да се таргетират домакинствата и компаниите, които имат нужна от помощ, именно те да бъдат таргетирани, ние разширяваме помощта за всички, ще увеличим размера“, коментира още Стайков.

По негови думи рафинерията, в която би трябвало да е концентрирана свръхпечалбата, не декларира печалба от години. „Първо, заради огромното търсене, второ заради разликата между цената на Brent и Urals. Оборотните средства при повечето бензиностанции не са безкрайни. При „Лукойл“ са доста големи. От една страна хем няма да вземем свръхпечалбата, хем ще продължим схемата, ще увеличим обхвата, за да продължим да осигуряваме този дял на монополиста в страната. Това за мен е обсурдно“, каза Стайков.

ГЕРБ-СДС предлага Закон за компенсиране на разходите на потребителите на моторни горива

„На първо място, намираме се в ситуация, където се създаде възможност за непланирани печалби от много фирми в икономиката. Държавата реши да вземе тези така наречени свръхпечалби от държавните предприятия, за да подпомага бизнеса и в тази връзка, за да компенсира нещата, реши да приложи същата схема за частните предприятия. Въпросът е, че се натъкваме на проблемни неща. Първото, подобна мярка е антипазарна, тя плаши инвеститорите. Въпросът е в България, че имаме странна ситуация, повечето от половината фирми нямат печалба. Ситуацията в „Лукойл“ е характерна в това отношение. Правителството на България направи всичко възможно да облекчи икономическата дейност на тази рафинерия. Дерогация, не плащаме печалба, на всичкото отгоре дадохме възможност на „Лукойл“ да направи тази отстъпка от 0.25 лв. в ситуация на рязък недостиг на петрол, на поскъпване на продуктите. Ако я нямаше тази отстъпка, продажбите щяха да бъдат по-малко“, коментира финасистът Юлиан Войнов.

Стайков от своя страна заяви, че никой не забранява на "Лукойл" да изнася нито петрол, нито преработени продукти. „Забраната е за износ на петрол, който е внесен от Русия и на нефтопродукти, които са преработени в страната. Нищо не пречи да внасят друг вид петрол.“ 

Швейцарски курорт предлага литър бензин само за 1,50 евро

„Абсурдно е да се смята, че в такава ситуация, при която всички действия са довели до затвърждаване на монополната позиция, изведнъж да се придприемат действия, това е подтикване на тези фирми да крият печалбите си“ каза Войнов, който определи тази мярка като „популистка“, при която „реалният ефект най-вероятно ще бъде минимален“. 

„Ако сравним цените на горивата в България, ако махнем данъците, цената, на която се продават в страната, е една от най-високите. В момента сме някъде в първата петица“, коментира още Войнов.

Гледайте целия разговор тук:

Най-интересните разговори от ефира на Дарик слушайте в подкаста на радиото в SoundcloudSpotifyApple Podcasts и Google Podcasts

Следете най-актуалното от деня на страницата ни във Фейсбук

За забавни видеа ни последвайте в TikTok

Следвайте ни и в Инстаграм