„След 12 години управление на ГЕРБ е ясно, че Борисов и ГЕРБ се бяха постарали изключително много с различни лостове да създадат удобна за тях медийна среда, която привидно да бъде свободна, но всъщност да обслужва техните интереси“, коментира журналистът Веселин Дремджиев в днешното издание на радиопоредицата „За медиите – (само)критично”. „Медиите не могат да бъдат нещо различно от общата обстановка в България“, допълни той. 

Дремджиев по Дарик: Гешев отваря шампанско, ще се иска индулгенция за “Магнитски” и Борисов

Според Дремджиев корените на проблемите на българските медии са структурни и датират назад във времето. „Медийната среда след '89-а година беше създадена и моделирана така, че да обслужва т.нар. "задклусие". Журналистът казва, че лостовете за това са смяна на собствеността на медии, създаването на рекламен монопол и използването на възможността за издаване на лицензии. По този начин е бил затворен кръгът, който позволява „да сложиш шефове на новини и актуални предавания, които спазват „правата линия“.

Дремджиев посочи два актуални случая като пример за дефицитите в българските медии - недостатъчното отразяване на изказването на министъра на отбраната на Латвия, който определи позицията на България и Унгария за войната в Украйна като „близка до предателство“, и разкритията за Bird.bg, че председателят на ВАС си е закупил луксозна вила за едва 10 хиляди лева. 

Политолог пред Дарик: Борисов ще се върне на бял кон, но този кон е от киевските конюшни

За своето предаване „ДЕНЯТ с Веселин Дремджиев“ журналистът посочи, че то се издържа чрез комбинация от реклама и подкрепа с дарения от страна на зрителите. Но за големите медии финансовият въпрос е сериозен проблем. „Въпросът е първо на оптимизация и второ - откровеност със зрителите и предоставяне на качество“, каза Дремджиев. „

Но това не означава, че битката ще бъде спечелена. Технологията създаде възможности срещу никакви пари да се правят фалшиви сайтове и да се използват алгоритмите на Фейсбук, за да се разпространяват тези сайтове и да се печели от рекламата на Гугъл“.

„За медиите: самокритично“: Газовата криза в Европа и ролята на медиите

Изтичането на кадри и отказът на много професионалисти от журналистиката са водещ проблем за медиите. „Ако в България се появи медия, която да налага този стандарт, ако има такъв телевизионен продукт, това би могло да промени съотношението на силите. Би могло да бъде привлекателно за млади хора, които наистина обичат тази професия и биха жертвали по-ниски доходи заради свободата да упражняват професията“, смята журналистът. 

Премахването на свободата на словото и цензурата се налагат систематично години наред, посочи той. „Покрай войната паднаха много маски, включително за състоянието на българските медии“, допълни Дремджиев. 

Защо Веселин Дремджиев не води предаване в голяма медия? Отговор от самия него: „Попитайте тях“.

Подкрепата за „Дарик“ е осигурена от Фондация „Америка за България“. Изявленията и мненията, изразени в тази радиопоредица, принадлежат единствено на „Дарик“ и не отразяват непременно вижданията на Фондация „Америка за България“ или нейните партньори.

Най-интересните разговори от ефира на Дарик слушайте в подкаста на радиото в SoundcloudSpotifyApple Podcasts и Google Podcasts

Следете най-актуалното от деня на страницата ни във Фейсбук

За забавни видеа ни последвайте в TikTok

Следвайте ни и в Инстаграм