„Следим за това как медиите спазват изискването да публикуват разходите и сключените договори, които партиите правят с тях“, коментира Ива Лазарова от Института за развитие на публичната среда в „Кой говори?“ по Дарик радио.
Тя обясни, че от Института следят около 40 медии, а засега разходите „не са невиждани“ в сравнение с изминалите кампании за избори.
„Най-много разходи са направили от „Демократична България“, коментира тя и допълни, че коалицията е похарчила около 400 000 лв. за реклама в медиите, следвани от БСП и ГЕРБ-СДС.
Изборите: Обяснени само по Дарик с Константин Вълков
На първо място сред предпочитаните за реклама медии е държавната телевизия, а на второ - „Евроком“. Тя обясни, че втората предпочитана има и „безвъзмездни договори“ към политическите формации.
„И възмездните договори, и безвъзмездните договори не могат да бъдат проследени“, обясни Ива Лазарова.
Тя призова от ЦИК да съставят регистър за договорите по време на предизборните кампании, за да е ясно какво точно получават медиите и какви услуги предлагат.
5033 са кандидатстващите да заемат 240 места в парламента
„Има медии, които заобикалят изискванията на Изборния кодекс“, заяви тя.
Като проблем Лазарова обособи и „платените публикации“, които не са маркирани като такива, а като редакционно съдържание.
Тя добави, че в социалните мрежи често политическите реклами са платени от частни лица и така те не попадат в отчетите пред Сметната палата.
Гледайте целия разговор тук:
Най-интересните разговори от ефира на Дарик слушайте в подкаста на радиото в Soundcloud, Spotify, Apple Podcasts и Google Podcasts
Следете най-актуалното от деня на страницата ни във Фейсбук
За забавни видеа ни последвайте в TikTok
Следвайте ни и в Инстаграм