В професионалния и в личния живот има моменти, когато трябва да убедите някого да направи каквото искате или да види вашата гледна точка. Лесно е обаче човек да се опита да направи това по грешния начин и вместо да спечели хора на своя страна, в крайна сметка да ги отчужди.

Експертите по езикова психология Кати и Рос Петрас установяват начините, по които човек може да бъде по-убедителен пред други хора, без да бъде манипулативен или дразнещ, пише Darik Business Review. Става въпрос просто за изричането на подходящите думи по подходящия начин в подходящото време.

Ново проучване показва по кое време на деня служителите правят най-много грешки

Тактики за общуване, които използват най-убедителните хора:

Използвайте повече “ти” отколкото “аз.”

Това е най-простата и най-ефективна стратегия. Проучвания показват, че хората реагират добре на думата “ти.”

Когато се обръщате към някого, използвайки “ти,” вие персонализирате вашето послание. Давате ясно да се разбере, че говорите директно на него/нея и вземате предвид неговите или нейните индивидуални нужди, мисли и интереси.

Кой тип работа прави служителите най-нещастни?

Когато позволите на слушателя да разбере, че ви е грижа за него, той или тя ще бъде по-отворен да слуша и да се съгласява с вашите усилия за убеждаване.

Използвайте “ти”, когато говорите с големи групи

Може да е изкушаващо да бъдете по-официални, когато се обръщате към група, при изнасянето на реч или написването на имейл на група от получатели.

Проучвания обаче показват, че по-неформалната употреба на “ти” в групи е във ваша полза, защото се възприема като по-непринудено.

Нарича се “генеричното ти,” но резултатите от използването му определено не са генерични. То прави така, че това, което казвате, изглежда по-лично и свързано, което пък ще ви помогне да печелите хора на своя страна.

Включвайте себе си в картинката с “ние” и “нас”

“Ние,” “нас”и “наши” са включващи думи, които показват, че се считате за част от екипа. Това създава усещене за единство и взаимно сътрудничество.

Когато се позиционирате като партньор на вашите слушатели или читатели, те ще бъдат по-възприемчиви към това, за което говорите, тъй като вие работите с тях, а не им проповядвате или нареждате направят нещо.

Обръщайте се към човека, с когото говорите, по име

Хората обичат да чуват собствените си имена. Това ги кара да усещат, че наистина ги виждате и че са важни за вас.

Само не прекалявайте! Ако продължавате да използвате името на човека отново и отново, ще започнете да звучите неискрено и ще изгубите онези чувства на добра воля, които сте предизвикали първоначално.

Повтаряйте се, но не по същия начин

Повтарянето на основата идея на вашия аргумент и определени ключови фрази може да направят това, което казвате, по-запомнящо се и да създаде усещане за убедителна познатост.

Не е добре да звучите като счупен грамофон, но трябва да повторите идеята или концепцията, която предлагате, два или три пъти, по леко различни начини. Последната част е от ключово значение.

Не си служете със статистика или абстрактни концепции. Направете нещата лични

Проучвания показват, че хората са по-склонни да разбират, помнят и приемат “запомнящи се идеи.”

Така че, когато се опитвате да убеждавате някого да приеме вашето предложение, не излагайте просто факти. Използвайте конкретен човек като пример, дори и себе си, за да обясните защо се получава. Историите за хора са по-завладяващи от сухите факти и числа.

Използвайте “силни думи” целенасочено

Силните думи предизвикват силни емоции у слушателите и читателите, понякога без те дори да знаят.

Разбира се, конкретните думи, които ще използвате, зависят от това какво се опитвате да накарате някого да направи, но част от примерите са: “доказано,” “лесно” и “нов.”

Честа практика е да ги използвате при продажби и реклама, но те работят и в личен, и в професионален план.

Задавайте реторични въпроси

Реторичните въпроси нямат нужда от отговор, но карат хората да мислят.

Резултатът е, че хората обикновено са по-заинтересовани от това, за което говорите, защото сте ангажирали тяхното въображение. И те биват леко насочвани към заключение, което искате от тях, без да се налага вие да го правите.

Обяснете вашата молба или идея с клауза “защото”

След като сте споменали основната си точка, продължете с обяснение защо повдигате въпроса: “Трябва да направя това, защото …” или “Тази нова концепция ще се получи при нас, защото …” 

Част от човешката природа е да реагираме на разумни обяснения. Така, когато хората чуят “защото,” те мислят, че сте разумни и споделяте легитимна обосновка на вашата молба. Това ги прави по-склонни да се съгласят с нея.

Дори и ако вашето обяснение “защото” не е толкова страхотно, хората вероятно ще продължат да бъдат отворени към предложението ви, защото то звучи легитимно.

В същия дух, думи и фрази, които са индикация за “разсъждения за причина и следствие,” като “съответно,” “следователно,” “поради,” “по тази причина,” “тъй като” и “затова”, могат също да ви помогнат да изградите по-убедителен и ефективен аргумент.

Слушайте и гледайте новия подкаст на darik.bg „В тренда“ в YouTube, Instagram и TikTok

Най-интересните разговори от ефира на Дарик слушайте в подкаста на радиото в SoundcloudSpotifyApple Podcasts и Google Podcasts

Следвайте ни в LinkedInФейсбук, TikTok и Инстаграм