Както винаги, традициите са, за да се спазват. В света на технологиите има една вече задължителна традиция – всяка година да започва с конференцията Consumer Electronics Show (CES).
То винаги е в началото на януари и се провежда в Лас Вегас. Преди години беше най-важното събитие за ИТ годината. Покрай възхода на социалните мрежи и онлайн представянията на продукти, CES позагуби от силата си, тъй като доста от големите производители решаваха да спестят средства и да не споделят светлините на прожекторите, а да правят свои отделни събития.
Въпреки всичко това CES оцеля. Справи се и с пандемията и след нея дори са радва на възход на интереса. Доста от големите имена отново участват и представят продукти и идеи, а организаторите разшириха обхвата на изложението и то вече предлага технологии и отвъд обикновената потребителска електроника, но се насочи и към транспорта и особено автомобили.
Много AI навсякъде и завинаги
CES 2024 може да се похвали със солиден интерес и отново доста разнообразни участници, устройства и идеи. Голяма част от оригиналния дух на изложението също се завърна, а именно то да бъде сцена, на която компаниите да покажат част от плановете си за новата година и някои по-авангардни разработки и прототипи.
Така можем да видим оформянето на новите тенденции и потвърждаването на някои от настоящите. Например неизбежната мания по изкуствения интелект (AI). ИТ индустрията е едва в началото на урагана AI, който има амбицията да преобърне и разбута всичко.
AI вече навлиза навсякъде, без значение дали искаме, или не. Microsoft например обяви, че през тази година ще даде началото на „AI PC”, т.е. навлизането на изкуствения интелект при персоналните компютри. Доста от производителите на компютри с Windows също са готови да се включат още сега. Lenovo например представи гама с над 40 устройства, включително AI лаптопи. Тези модели ще използват генеративен AI, за да помагат на потребителите да създават съдържание.
Samsung пък внедри AI в новата си гама телевизори. Тук изкуственият интелект ще помага за обработката и подобряването на качеството на изображенията. Освен това обаче AI ще предложи и нови възможности, например да чете субтитри на филми на глас.
Някои компании като LG например залагат цялото си бъдеще на изкуствения интелект. LG обяви цяла мащабна визия за тази технология и дори вече я предефинира като интуитивен интелект (Affectionate Intelligence). Според LG, AI (независимо от това какво четем в акронима) ще може да подобри преживяването на хората, да персонализира всичко и да отдели повече грижи и внимание за всеки.
Снимка: LG Electronics
Компанията е разработила и своя LG AI Brain. Това е платформа, която използва собствен езиков модел и база данни, за да предвижда нуждите и желанията на потребителите според това как взаимодействат с продуктите, услугите и устройствата.
Изкуственият интелект навлиза и в автомобилите. Volkswagen обяви, че от второто тримесечие на тази година ще започне да внедрява ChatGPT в актуалните си модели. Технологията ще е налична и за вече продадени коли, стига те да използват гласовия асистент IDA. ChatGPT ще е интегриран към IDA и шофьорите ще могат да го използват чрез гласови команди, за да управляват базови функции в автомобила, както и да задават въпроси от всякакво естество. Volkswagen казва, че това са първи стъпки в посока на по-голямо внедряване на изкуствения интелект в автомобилите.
Много телевизори и дисплеи
Телевизорите и дисплеите винаги са били любима категория за CES и това продължава да е така и през 2024 г. Този път на фокус за Mini-LED и Micro-LED дисплеите, които постепенно стават новата любими и най-добра технология след OLED.
Тя дава още повече възможности, като например прозрачни телевизори. Samsung и LG представиха отделни свои разработки в тази посока. Сами по себе си прозрачните екрани не са нещо ново, но досега качеството на изображенията винаги е било компромисно. Това ново поколение матрици идва с амбицията да предложи много по-ясна и красива картина.
Защо ни е подобна технология? LG Например представи безжичен прозрачен телевизор, който използва OLED матрица и собствен процесор. Като телевизор това дава възможност за повече дизайнерски решения, например да прилича на аквариум с рибки, когато не се използва. Или да изобразява доста по-реалистични изображения на хора, сякаш музикалната група е наистина на малка сцена в дома.
Samsung пък има прозрачен Micro-LED дисплей. Той също може да се направи като телевизор, който е много по-компактен и „невидим“, когато не се използва или пък да създава холограмни ефекти. А извън дома, подобни прозрачни дисплеи може да направят по-атрактивни рекламни пана или да се използват за информационни табели. А техни по-малки версии да са в автомобилите като интерактивни хедъп дисплеи.
На CES както винаги има и по-необикновени проекти. Компанията NuraLogix направи умно огледало. То се казва Anura MagicMirror работи по обичайния начин само привидно. Освен това обаче анализира кръвоносните съдове на лицето, за да анализира кръвното налягане, нивото на стрес и други показатели. То може дори да анализира състоянието на метаболизма и други показатели според нуждите на потребителя.
Слушайте и гледайте новия подкаст на darik.bg „В тренда“ в YouTube, Instagram и TikTok
Най-интересните разговори от ефира на Дарик слушайте в подкаста на радиото в Soundcloud, Spotify, Apple Podcasts и Google Podcasts