Най-важната борба е за насочването на обществения разговор. Това коментира юристът и писател Александър Шпатов в „Голямото жури“ на Дарик радио. Според него силите на статуквото успешно насочват вниманието накъдето поискат, защото имат абсолютен монопол върху кафявите новини.

„Моментът за акцията в Агенция „Митници“ е използван много целенасочено и тази тема присъства в дневния ред, защото са изтекли едни снимки и показания на анонимни свидетели, очевидно с предизборна цел“, подчерта Шпатов. 

Според психолога Иван Иванов основният проблем е, че след всеки следващи избори и всяко следващо правителство, сякаш нещата стават все по-зле.

„Лошото е, че на хоризонта не се вижда политическо лидерство и е готова да поеме риска да извърши реформи, които са на ниво култура, нагласи и ценности. Това изисква инвестиция в образованието. Ние в стратегически план нямаме подготвен политически елит, който да поеме отговорността да преведе държавата през тази турбулентна ситуация“, коментира Иванов. 

Социоложката и журналистка Светла Енчева посочи, че в почти всяка предизборна кампания има компроматни войни.

„Вадят се някакви неща в подходящия момент и хората им се връзват, без хората да знаят за какво става дума, нарочват се някакви врагове, или се правят внушения и хората си казват „Ето на и тия са маскари, я ние да не гласуваме“, посочи Енчева.

Според Христо Панчев, участник в програмата за зелено възстановяване на Украйна към „Грийнпийс“ причината за разочарованието са големите очаквания преди това. 

„Продължаваме промяната“ бяха приети с огромни свръхочаквания, но е нормално хора, които емоционално приемат следващия спасител, да бъдат разочаровани. Трябва да внимаваме със заявките с кого няма да се прави правителство, защото това не е въпрос на избор, а на обстоятелства. Разочарованието идва когато се натрупат много неистини, доверие се гради върху истини“, подчерта Панчев.