Новите 40 от проекта на Дарик радио – „40 до 40“ вече са факт и ние всяка седмица ви запознаваме с тях.  Днес мой събеседник е Жечко Кюркчиев - член на журито на проекта, управител на "Теси" - компанията, която за трета поредна година подкрепя каузата на "40 до 40".

Здравейте!

Жечко Кюркчиев: Добър ден! Бих искал първо да честитя на всички 10-ти ноември, защото този проект и много други неща нямаше да бъдат факт, ако не беше дошъл този ден.

Когато говорихме по-рано споменахте, че не излизаме от „кутията“. Какво имахте предвид? „Кутията“, като метафора на стереотипа?

Жечко Кюркчиев: Да. Имах предвид, че на мен много често ми помагат да изляза от тази кутия хора, които отдавна не са били в България. Според мен, ние твърде много сме се вторачили в това, което се случва близо до нас, с нас и не виждаме цялото. А цялото прави впечатление и хората, които по-рядко идват в България обръщат внимание на факти, които би трябвало да ни извадят очите, но аз не съм ги забелязал, защото съм в „кутията“. И през тези очи аз виждам, колко много неща са се променили, обикновено на хубаво и колко важни са те за нашето ежедневие и за нашия живот. Всъщност, тук искам да направя и връзка с проекта „40 до 40“. Тези млади хора, които ние се опитахме да класираме, условно разбира се, защото всички над 200 номинирани, бяха толкова интересни, имаше толкова неща, които ме впечатлиха, а те са точно извън „кутията“. Те са тези, които мислят освободено и не приемат никакви ограничения. Тоест, това е смисълът, когато човек има амбиция и хъс да направи нещо, той трябва да е задължително извън „кутията“. Това е моето разбиране.

Най-малкото да сменяш гледните точки. Това е хубавото на проекта „40 до 40“, защото даваме възможност на съвсем различни гледни точки, на други типове мислене, да бъдат забелязани. Кажете как оценявате селекцията този път, защото за трети път сте в журито на проекта?

Жечко Кюркчиев: Мога да кажа, че става все по-трудно.  Защото с времето се изчистват критерии, проекта набира скорост и става все по-популярен. Дано на четвъртата или пета сесия не започнем да се бием в журито, защото всеки има своите предпочитания. Може би ще е добре да кажем 80 до 40, а не 40 до 40. Тогава ще има повече пространство да влязат повече хора. Шегувам се, разбира се, проекта е перфектен в тази си концепция и смятам, че трябва да остане такъв. 

Кои бяха вашите фаворити?

Жечко Кюркчиев: Без да се опитвам да спестявам нещо, моят фаворит е твърде близо до нашата професионална цел, като компания – Любомир Янчев. Той измисли едно устройство, което управлява вкъщи вашите климатици. Проектът се казва Melissa Climate, той е нещо много приложимо и много свързано с нашите амбиции и нашите цели. Защото огромна част от енергията, която хората използват всеки ден е в посока на това, да си създадат някакъв комфорт вкъщи. Било чрез охлаждане или чрез отопление. И ако ние успеем да спестим голяма част от този разход, първо това ще има пряк ефект върху нашия ежедневен бюджет, но по-големият ефект ще бъде за природата. Тъй като, не знам дали знаете, но единият от реакторите в Козлодуй, работи само за да топлим вода, да е топлим през зимата и да се охлаждаме през лятото. Ако намалим този разход естествено, че ще повлияем позитивно и на проблема с климата на глобално ниво. Затова този проект е моят любим проект. Двайсет годишен младеж, който вече управлява бюджет от 1 млн. лева, с който трябва да имплементира този проект в целия свят, това е амбицията му.

„Теси“ е шестият по големина производител на бойлери в Европа, нали така?

Жечко Кюркчиев: Според мен вече сме пети, но нека да мине годината, да се направи анализ на пазара и ще сме категорични.

А по отношение на маслените радиатори, които произвеждате?

Жечко Кюркчиев: Това е един продукт, който е стар, от много години и е в края на жизнения си цикъл. Най-вече и с оглед на новите изисквания за опазване на природната среда, вероятно в следващите четири години ще излезе от пазара.

Пети или шести в Европа означава, че при вас има много хора, които не живеят в „кутията“, иновативно настроени са...

Жечко Кюркчиев: Те са много. Възрастовата палитра при нас е доста голяма, но със сигурност компанията ни е много млада. Средната възраст в нея е под 40 г. и това е едно предизвикателство за хората, които са над тази възраст. Защото никой не иска да се чувства остарял, особено когато става въпрос за идеи, за развитие на проекти, за продукти. Честно казано, в процеса на развитие на даден продукт, има изключително добра симбиоза между всички възрасти и това работи много добре за цялата компания. Но тези, които са да речем до 40 г. са тези, които аз разглеждам като бъдещето на тази компания, защото е нормално да има съответното развитие в поколенията, в генерацията. Ние отделяме специално внимание на хора до 40г. Започваме да се свързваме с хора още от студентската скамейка, на 18-20г., със специална програма за обучение при нас след като завършат. Чрез тази програма, в рамките на две години, ние им предоставяме възможност да проверят какво са научили, дали това, което ще правят в развитието си е наистина това, което са искали. След тези две години, те са наясно със себе си и ние сме наясно с тях и можем да предложим вече съответното развитие в кариерен план. Амбицията ни за в бъдеще е да се свързваме с младите хора още в средната им степен на обучение. Това е като следствие от все още не дотам реформираната образователна система.

Вас лично искам да попитам, понякога не Ви ли доскучава да правите бойлери?

Жечко Кюркчиев: Не. Не съм се опитвал да пресметна, колко точно нови продукти от гамата сме създали за тези 15 г., откакто произвеждаме бойлери. Но всяка година на пазара ние изваждаме поне два нови продукта, около които има изключително много работа. Освен това и конкуренцията не спи, което е нещо много хубаво, защото тя ни предизвиква и ние искаме да сложим летвата на друго ниво. Всичко това е един спорт.

Може ли да се живее само с мисъл за бизнес?

Жечко Кюркчиев: Не. Животът е много повече от бизнес. Всъщност той е това, което трябва да ни позволява да живеем добре и да се развиваме. Смисълът на живота е нещо по-различно и е свързан с ценности. Те са семейството, отношенията с приятелите, това което остава след нас – извън бизнеса, имам предвид.

Самото правене на нещата носи удоволствие, понякога може би по-голямо от резултата.

Жечко Кюркчиев: Разбира се. Резултатът е следствието, а не мисълта. Много пъти съм казвал, че когато фокусираме на вниманието си някакъв пазар, някаква цел, то не винаги резултатът е основното, което ни мотивира да го направим. Понякога и емоцията ни задвижва, но в крайна сметка когато имаме добро постижение, то и резултатите са добри.

Запознавайки се с всички тези изключително вдъхновяващи хора, това въздейства ли Ви на Вас, като личност?

Жечко Кюркчиев: Въздейства ми в два основни аспекта. Първо, чисто психологически съм спокоен, че има едно ново поколение, което идва и тази държава ще бъде в добри ръце. Но има и един, съвсем приложен елемент бих казал, защото около всички тези идеи – в мен също се раждат идеи. Тоест, взимайки повод от нещо, което тези хора са направили, аз развивам идеи и мисля, че скоро някои от тях ще бъдат приложени в компанията.

Благодаря Ви за този разговор!

 

Жечко Кюркчиев: И аз благодаря!