Национална мрежа за децата и Асоциация Родители са изпратили писмо до президента, служебните министри, председателите на парламентарни комисии и отговорните институции заради зачестилите реклами за хазарт, които са част от всекидневния ни живот. 

“Свидетели сме на безпрецедентен рекламен натиск за залагания по време на Световното първенство по футбол, който създава огромни рискове пред децата. Тоталният отказ на институциите да приложат дори минималните ограничителни мерки, предвидени в Закона за хазарта, е напът да превърне залаганията в истинска епидемия сред подрастващите”, коментират от двете организации.

Застрашава ли рекламата на хазарт децата и младите?
Яна Алексиева, Асоциация Родители

Застрашава ли рекламата на хазарт децата и младите?
Юлия Раданова, адвокат

Яна Алексиева, Асоциация Родители, и адвокатката Юлия Раданова, споделиха, че не срещата подкрепа от институциите. Алексиева коментира, че в рекламите има включена психология, която влияе на хората.

"Зависимостта от хазарт е болест. Това не е просто нещо случайно”

, сподели Алексиева.

Според нея има много семейства, които могат да бъдат манипулирани от реклами за хазарт поради неблагоприятното си финансово състояние.

Това се доказва и от проучване на агенция “Галъп”, което показва следното:

  • Около 3 милиона души играят хазарт в България. 
  • Около 300 хиляди от тях играят редовно. 
  • 86% никога не са печелили нещо (Център за изследване на демокрацията, 2018).
  • Разходите за хазарт варират между 15 и 43 лева на човек на месец.

Раданова коментира, че подобно съдържание предполага привличане на таргетирана аудитория. Тя сподели, че чл. 10 (1) от Закона за хазарта действително забранява  пряката реклама на хазартни игри, но в момента рекламите за хазарт не са в пряко нарушение, защото по закон се допуска наименование и условия на игрите. Това включва награди, бонуси, отстъпки, коефициенти и безплатни залози.

Тя добави, че трябва да се внимава с регулацията. Съветът за електронни медии не може да налага санкции, защото Националната агенция за приходите носи отговорност за това.

“Припознава се проблема, но оттам насетне започва едно административно наказателно производство за налагане на санкция, която трябва да устои в съда. В някои ситуации това не е успешно”, сподели Раданова.

Част от промените, за които настояват двете организации, са:

  • Забрана на всякаква форма на реклама на хазартна дейност
  • Повишаване на възрастта за участие в хазартни игри на 21 години
  • Промяна в Наказателния кодекс, чрез която се предвиждат по-строги наказания за въвличане на непълнолетни лица в хазартна дейност.

Най-интересните разговори от ефира на Дарик слушайте в подкаста на радиото в SoundcloudSpotifyApple Podcasts и Google Podcasts

Следете най-актуалното от деня на страницата ни във Фейсбук

За забавни видеа ни последвайте в TikTok

Следвайте ни и в Инстаграм