В поредното  издание на „Властта на гражданите“, където си говорим за граждански инициативи, ще научите повече за една от най-старите и значими екологични каузи в България - опазването на Кресненското дефиле.

„В момента се случва това, че в период на политическо безвремие в страната Агенция „Пътна инфраструктура“ и Министерството на регионалното развитие и благоустройство , които са отговорни за проекта и довършването на магистрала „Струма“, са решили да го направят по най-лошия начин. Те пренебрегват всички указания и изисквания на Европейската комисия, които са свързани с довършване на магистралата в района на Кресненския пролом“, заяви изпълнителният директор на Института за зелена политика Петко Ковачев в предаването „Кой говори?“ по Дарик радио.

Той отбеляза, че нито едно редовно правителство не се е посмяло да вземе правилните решения, защото знаят, че би имало санкции за България. Експертът допълни, че властта е безотговорна и е обвързана финансово с проекта на Борисов, който според изследванията би довел до разрушаването на пролома.

Сандов: Спрях изпълнението на проекти в Кресненското дефиле

„Този проект е спиран многократно. Управляващите неведнъж изрекоха публични лъжи, че трябва да спасяват оценката за въздействието на околната среда (ОВОС) от 2017 г., а всъщност е необходима нова. Те знаят какво искат европейските институции. Знаят, че сегашната оценка е изтекла преди няколко години. Това е измама в опит да се употребят обществени пари. Но обществото ще загуби, защото няма да има нищо построено. Само едно безотговорно правителство може да предприеме тази измама“, изтъкна Андрей Ковачев от Сдружение за дива природа Балкани.

Районът в Кресненския пролом е изключително богат на жива природа. Мястото се определя за уникално и бе важна кауза и за алпиниста Боян Петров. В района има проблем не само с опазването на околната среда, но и с безопасността. Според Андрей това, което правителството желае да направи, е път, който би застрашавал много човешки животи.

Бдение в памет на жертвите на трагедията на столичния булевард „Сливница“ (снимки)

Това е последната недостроена отсечка на трансевропейския коридор от Северна Германия до Истанбул с разкалон до Атина, като сега е известен под наименованието: „Източно Средиземноморие – Ориент. 

Активистите са „за“ трансевропейска магистрала, но сегашният проект не отговаря на изискванията. 

Петко Ковачев заяви, че се посветил на проблемите, където опазването на околната среда се сблъсква с икономическото развитие и там е открил следното просто правило:

„Ако разходите за опазване на околната среда не бъдат включени адекватно в един проект, това води до нарушаване на природата и лошо изпълнение на този проект. Когато си вложил достатъчно в един проект, се грижиш той да се развива добре, но в България се забелязва проблем в това отношение.“

Андрей Ковачев пък даде пример с изграждането а пътища в Гърция, където се работи с помощта на частен инвеститор:

„В България строежът на пътища е кражба на публична средства. Има две основни лъжи, които управляващите използват. Едната е, че се не предопределя все още кое ще бъде трасето, а всъщност те работят въз основа на алтернативата от 2017 г. Другата лъжа е, че ще загубим европейски средства, ако не започнем незабавен строеж.“

Те коментираха и опита на правителството на Борисов за строеж с български пари, което бе предложено преди няколко години.

“Публичната тайна на българското строителство е, че всички пари от европейски средства се разпределят между български фирми. Това не би било нещо лошо, но нашите фирми не притежават нужната експертиза, проектанти и строители. Нашите изпълнители не биха се класирали на международен търг. Частният интерес надделява пред обществения. Липса контрол на строителството”, заяви Петко Ковачев. 

Експертите отбелязаха, че са засегнати множество интереси, като местните граждани не подозират с какви трудности могат да се сблъскат. Те отбелязаха, че бъдещето на град Кресна е в опасност, ако държавните институции не преосмислят позицията си, като изразиха готовност да се борят докрай за каузата и да се обърнат към европейските институции. 

В репортажа на Мариана Корчакова са очертани основните проблеми около бъдещето на магистрала „Струма“ в района на Кресненското дефиле. Пред нея местните граждани заявяват своята позицията на споделят техните опасения около действията на правителството.