Седми ден продължава блокадата на магистрала „Тракия”. Протестиращите дадоха заявка, че няма да освободят пътя, въпреки че дебатите намериха разрешение в сряда след среща в Народното събрание.
Демонстрантите опънаха още шатри и палатки, информира NOVA. По думите на протестиращите недоволството ще е безсрочно, докато не се изпълни основното искане - Териториалните планове да бъдат оттеглени.
От синдикатите предупредиха, че се очакват провокатори на магистралата. Блокадите на Прохода на републиката и Подбалканския път също продължават. Единствено тази на автомагистрала „Струма” беше свалена, а движението - пуснато.
Припомняме, че на извънредно заседание парламентът прие споразумението на правителството с протестиращите от въгледобивната индустрия и енергетиците от топлоцентралите. За гласуваха 133-ма депутати от ГЕРБ-СДС, ПП-ДБ и ДПС, а против бяха - 66 от „Възраждане”, БСП, ИТН и нечленуващия в парламентарна група Радостин Василев.
Документът съдържа 7 точки, сред тях - държавата да не затваря административно централи, а те да работят, докато има пазар за тях. Постигнато бе съгласие и за това да не се създава държавно предприятие, както и да се изготви енергийна стратегия.
След повече от три часа, на фона на множество обидни реплики, нападки и обвинения, депутатите подкрепиха споразумението между кабинета и протестиращите миньори и енергетици.
След края на дебатите премиерът Николай Денков също се изказа от трибуната. Обръщението му към депутатите предизвика скандирания за оставка от страна на опозицията.
Премиерът заяви, че разговорът е бил политизиран. По думите му е срам в това Народно събрание да се води разговор по такава важна тема и в тази тема да се вкарват просташки подмятания и лъжи. Като една от лъжите той посочи твърдението, че споразумението не е подкрепено от протестиращите, тъй като именно те са го поискали и са дошли с предложение от няколко точки. А искането за това достигнатото предложение да бъде гласувано в залата отново е било на протестиращите.
А какво знаят българите за Зелената сделка на ЕС? Най-често тя се свързва със затваряне на въглищните централи, загуба на работни места и спиране на дизеловите автомобили. Всъщност, това е най-амбициозната реформа, която Европейската комисия прие, за да се намали замърсяването на околната среда, обезлесяването и изменението на климата - все проблеми с реални последствия върху живота на хората в България и по света. Именно поради това Европейската комисия пое ангажимент да положи усилия за опазването на околната среда и да превърне Европа в неутрален по отношение на климата континент до 2050 г.
За целта ЕК обеща пари срещу инвестиции в проекти, които целят намаляване на замърсяването на околната среда.
Слушайте и гледайте новия подкаст на darik.bg „В тренда“ в YouTube, Instagram и TikTok
Най-интересните разговори от ефира на Дарик слушайте в подкаста на радиото в Soundcloud, Spotify, Apple Podcasts и Google Podcasts
Още по темата
- Тодор Тагарев: Главчев няма самочувствието на премиер
- ГЕРБ и ДБ се договориха: Започват работа по споразумение за общо управление
- Огнян Минчев: България е застрашена от ерозия на позицията си в евроатлантическия свят
- Главчев щял да призове Зеленски “да прояви разбиране” за споразумението с Украйна (ОБЗОР)