Дуо олигополът Alphabet и Meta, който е спечелил общо 300 милиарда щатски долара от дигитална реклама само през миналата година, е под атака. Засега, действията на конкуренцията, изглеждат по-скоро като удари с прашка по „яките крепости“ на двете компании, които доминират световния пазар, но някои последни данни показват ясно, че този сектор вече е зрял и промени ще има. 

Проф. Балтов: Нещата отиват натам - цените на газа ще се сринат рязко

„Изненадващо през това тримесечие видяхме, че има спад в приходите от дигитална реклама. И това всъщност е голямата новина за този сектор, защото това се случва за първи път през последните 20 години. Можем да кажем, че този сектор вече е зрял. Има достатъчно „настанени“ на пазара, а бариерата за започване на бизнес вече не е толкова висока“, коментира в рубриката „Икономистът говори“ на Дарик Югоизток ректорът на БСУ проф. д-р Милен Балтов.

Атаката към Alphabet и Meta е от обичайните заподозрени

Apple, Microsoft, Amazon, Snapchat и TikTok опитват все по-усърдно да „отхапят“ дял от пазара на дигиталната реклама, като всяка една от тези компании държи различен коз в ръцете си. Присъствието на последната в петорката не е изненада, тъй като представителят на Китай отчете рекордни приходи от 11 млрд. долара именно от реклама, а очакванията са те да бъдат удвоени до 2024 година.

Удари с прашка по яките крепости на Meta и Alphabet

„Петте компании имат сериозни предимства и всяка от тях има апетит да отчупва все повече от пазара. Взети заедно те имат малък дял от световния пазар и печелят около 70 млрд. долара сравнено с 300 млрд. за Alphabet и Meta. Amazon например допреди пет години са държали само 1% от дигиталната реклама. В момента отчитат 7% дял с печалба от 31 млрд. долара. За сравнение - целият световен пазар на печатната реклама във вестници и списания е толкова. В същото време виждаме, че дигиталната реклама е в типичния бизнес цикъл, като се очаква и при нея да започне да се отчита спад“, каза проф. Балтов.

Зомби-фирми и зомби-работещи на Стария континент

Microsoft, която печелеше в продължение на десетилетия от права за операционни системи и софтуер, притежава около 2% от световния пазар в момента. Нейният коз всъщност е платформата LinkedIn, чрез която си осигурява достъп до доста скъпи потребители. Времето, което потребителите прекарват в тази платформата е много малко и въпреки това то струва 4 пъти повече, отколкото същото на един потребител във Facebook.

Apple атакува пазара със съвсем различна стратегия. На практика компанията, която достигна капитализация от 900 млрд. долара, използва продуктите си като физическо присъствие сред 1,8 млрд. потребители по целия свят, които са сравнително платежоспособни. А това ѝ позволява да продават на рекламодателите изключително точна информация за местонахождението им.

„Говорейки за Apple е важно да отбележим, че в САЩ вече има акт, свързан с някои ограничения при проследяване на местоположението на потребителите. Този акт се гласува и в Европа. А това ще създаде известни трудности за тази компания. Тя държат пазар за 4 млрд. долара. Не е много, но именно физическото присъствие и точността на информацията, може да помогне на Apple да се измъкне от тази ситуация, а и да порасне още“, допълни проф. Милен Балтов.

Стратегия на жълтия пясък или какво да правиш, ако не правиш нищо

Съществени промени са наблюдават и при дигиталната реклама, предоставяна чрез телевизионни услуги. И световната мрежа има особена заслуга за това, тъй с навлизането на все повече умни устройства в домовете ни, конвенционалната телевизия по кабел, чрез сателит или ефир продължава да губи дял.

„Виждаме и нарастване на аудиото рекламата и склонността на потребителите да получават аудио интерпретация на случващото се около нас. Този вид дигитална реклама е за заетите хора, хората, които просто нямат време да стоят пред екран и предпочитат да слушат“, каза още проф. Балтов.

Най-интересните разговори от ефира на Дарик слушайте в подкаста на радиото в SoundcloudSpotifyApple Podcasts и Google Podcasts

Следете най-актуалното от деня на страницата ни във Фейсбук

За забавни видеа ни последвайте в TikTok

Следвайте ни и в Инстаграм