“Наистина е много тясно. Пода, на който седите, е около 2 м… Няма седалки, няма удобства. Много изчистено и просто. Няма как да сетиш изправен или на колене. Можеш само да седиш през цялото време. Има едно малко прозорче, през което можеш да гледаш навън и това е. При спускането и издигането няма светлина. Седиш в тъмното. Наистина е приключение в сурови условия”. Това разказа пред bTV германският бизнесмен Артур Льобл, който се качва на борда на малката подводница „Титан“ през лятото на 2021-ва. Тогава той знае, че му предстои нещо невиждано. Когато подводницата се потапя обаче, започват техническите проблеми, а той бързо разбира, че всяка малка повреда може да е фатална.

Военните са знаели, че “Титан“ е имплодирала от първия ден, Джеймс Камерън го е предусетил, а съпругата на пилота е наследница на загинали на “Титаник“

Преди две години с него са френският океанограф Пол-Анри Наржоле, спускал се до останките от „Титаник“ повече от всеки друг и Стоктън Ръш, американски основател и директор на OceanGate, който е управлявал подводния апарат.

Когато в четвъртък вечерта стана ясно, че всички на борда от новата експедиция на „Титан“ са загинали, Артур се сбогува с двама приятели, чиито тела вероятно никога няма да стигнат до повърхността. 

Отново го направиха: Симпсън са предсказали трагедията с „Титан“ преди 17 години (видео)

“Знаете ли, през 2021 г. бяхме заедно в подводницата. Пол-Анри беше толкова дружелюбен, винаги готов да помогне, много рядко се срещат хора като него. Стоктън Ръш също ми беше приятел, бизнесмен, инженер. Това беше уникално приключение за мен, никога няма да го забравя. Винаги ще помня тези прекрасни двама души”, разказва бизнесменът.

Какво е “катастрофална имплозия“ и защо това се случи с “Титан“ (видео)

Той си спомня спускането от 2021 година: “Беше планирано за събота или неделя от 6 сутрина. Забавиха ни с 4 часа, защото имаше проблем със зареждането на батериите. Имаше същият проблем и от преди, повтори се отново и затова се отложи спускането ни. Като ни спуснаха от кораба „Артик Хорайзън“ на платформата на към водата, защото подводницата има тръби от двете страни за стабилизиране, едната тръба беше разхлабена и ни върнаха обратно към кораба. Ремонтираха я и започнахме отначало спускането. Докато я поправяха, трябваше да стоим в подводницата, защото нямаше време да влизаме и излизаме отново, щяхме да се забавим твърде много”. 

Създателят на “Титан“, който мечтаеше за океана: Кой е Стоктън Ръш

Той описва и усещането при спускане: “Много си притеснен, не знаеш какво се случва. Ще трябва ли да се връщаш предсрочно, а и като стигнем до долу – ще можем ли да видим изобщо Титаник, защото е имало спускания, които са стигали до долу, но не са виждали Титаник. Бяха два часа и половина, изпълнени с притеснения. А и двамата ми приятели, колеги от Англия, от Лондон, те бяха с нас. Спускането ни беше трудно. Издигането обратно нагоре беше супер, имахме късмет, бяхме видели всичко, подводницата беше изпълнена с добро настроение при издигането”.

“Твърде експериментален характер“. Джеймс Камерън осъди пропуските в безопасността на “Титан“

Бизнесменът добавя: “В събота Стоктън Ръш ми писа по имейла, разказа ми ситуацията, в която са били, лошите метеорологични условия, на които са били изложени. Как в събота не се е осъществило пътуването и изчаквали неделя да опитат отново да се спуснат. Мисля, че беше въпрос на бизнес, ако всяко спускане е неуспешно, няма да има клиенти. Трябва да имате предвид, че ако не е възможно спускане поради метеорологични причини, подписал си договора и условията са, че не се връщат никакви пари, получаваш възможност за спускане друг път през идните години, само ако има технически проблеми с подводницата, но ако е поради метеорологичните условия, ако е отменено спускането, не получаваш никакво обезщетение. Разбирате, че е въпрос на бизнес, на пари”.

Всичко за 49-ото Народно събрание четете ТУК

Най-интересните разговори от ефира на Дарик слушайте в подкаста на радиото в SoundcloudSpotifyApple Podcasts и Google Podcasts

Следвайте ни във Фейсбук, TikTok и Инстаграм