Големите очаквания са, че администрацията на новоизбрания президент на САЩ Доналд Тръмп ще осигури облекчени регулации за космическата индустрия. Това заяви в предаването “Кой говори” по Дарик радио Светослав Александров, създател на сайта Космос БГ.
“Това, което се очаква е не толкова Илон Мъск (бел. ред. - собственикът на космическата компания Sрace X) да стане едноличен властелин на космоса, колкото да има облекчение от страна на регулациите, защото това е нещото, за което мрънкаха всички космически предприемачи в САЩ”, обясни Светослав Александров.
Снимки: Дарик архив
И даде пример:
“Буквално всеки един изпълнителен директор може да разкаже някаква ужасяваща история, свързана с регулация - с документ, който е пропуснат или липсваща запетайка и това да забави целия полет, а съответно забавянето на едно ракетно изстрелване струва милиони понякога”.
Светослав Александров подчерта, че според космическите предприемачи огромната пречка пред напредъка към Марс и Луната не са технологиите, а именно регулациите. Той напомни, че тези регулации са писани преди 10-15г, когато в световен мащаб е имало под 50 изстрелвания, а в САЩ - 15-20 изстрелвания. Сега са в пъти повече.
Светослав Александров припомни, че ни делят буквално няколко дни от изстрелването на последната ракета на Space X Falcon 9, което е насрочено за 15 януари. На нея ще пътуват не една, а две мисии до луната.
Той обясни, че едната е на Firefly Aerospace - нова американска компания, която никога досега не се е опитвала да кацне на Луната, а другата е на международна компания, основана от японци - Ispace, която вече един опит да кацне на естествения спътник на Земята преди две години.
“Що се отнася до пилотираните планове, те бяха отложени до 2026 г. заради липсата на готовност на космическия кораб Орион, който се оказа, че има проблем с топлинния щит”, каза още Светослав Александров.
И добави: “Интригата идва от това, че сегашната администрация на Доналд Тръмп с неговия неофициален съветник Илон Мъск ще поеме кормилото на властта и ще видим дали няма да има много сериозен завой в космическите политики, защото основната ракета, с която се разчита да се изпрати човек на Луната се строи от стари корпорации като Boing”.
Той даде за пример случващото се с пилотирания кораб “Старлайнер” на Boing през 2024 г, за чието завръщане се наложи да се намесят астронавтите на Space X.
“Мъск смята, че Луната разсейва човечеството от истинската цел. Той наскоро написа в социалната си мрежа Х, че за него е по-разумно да се отправим направо към Марс, а не към Луната”, каза още Светослав Александров.
Целия разговор слушайте и гледайте във видео файла.