Средно потребената енергия от клиентите на централно топлоснабдяване в София за сезон 2021/22 е с 12 процента по-малко в сравнение с предходния отоплителен сезон, сочат данните от изравнителните сметки на фирмата за топлинно счетоводство "Техем". Отново средно с 12 на сто обаче е струвал по-скъпо отоплителен сезон 2021/2022 за потребителите в сравнение с миналата година. Това основно се дължи на по-дългия период с отопление (13 дни повече в сравнение със сезон 2020/2021), на по-ниските среднодневни температури и на повишената цена на енергията от юли 2021 г.
"Отчитаме, че клиентите са реализирали икономии, но повишената цена и по-дългият период с отопление компенсират тези икономии. С оглед очакванията цените на ресурсите да продължават да се покачват, препоръчваме да се продължи с разумното използване на енергия, както и да бъдем все по-активни и внимателни с това кога ни е необходимо отопление и колко топло трябва да бъде в помещението. Това се постига лесно с помощта на термостатни вентили на радиаторите", коментира Милена Стоянова, управител на "Техем".
ЕК иска държавите от ЕС да намалят потреблението на газ с 15%
53 на сто от клиентите в столицата ще получат изравнителна сметка, в която имат сума за получаване или сума равна на начислената енергия през сезона. 47 процента имат суми за доплащане, посочват от "Техем".
По-честото разпределение на енергия (месечен отчет и сметки), каквато е идеята на европейската Директива за енергийна ефективност, транспонирана и в нашето законодателство, дава възможност по-бързо да се ориентираш в месечното си потребление и да реализираш икономии. Затова и над 350 сгради от клиентите на "Техем" в София избраха да преминат на месечен дистанционен отчет и месечна сметка, без изравнителна, допълва Милена Стоянова.
Най-много са клиентите със суми за получаване в изравнителната сметка от 10 лв. до 99 лв. - 24 процента. 21 на сто имат суми за доплащане в същия диапазон. 14 процента имат да възстановяват суми от топлофикационното дружество от 100 лв. до 249 лв., а същите средства трябва да доплащат 11 на сто от потребителите.
Франция ще плати 10 млрд. евро, за да придобие пълен контрол над EDF
От "Техем" обръщат специално внимание, че потреблението на топла вода е съществена част от разхода за енергия. Изправността на водомерите е от съществено значение за определяне на индивидуалния разход. Близо половината водомери за топла вода, монтирани в имотите на клиентите в София са стари, с изтекъл срок за метрологична проверка (10 години).
От фирмата напомнят, че в актуалните текстове на Закона за енергетиката е залегнало задължителното изискване при подмяна на уред (водомер, разпределител, топломер) да бъде монтиран такъв с дистанционен отчет, съгласуван с фирмата за топлинно счетоводство, която обслужва етажната собственост.
Най-интересните разговори от ефира на Дарик слушайте в подкаста на радиото в Soundcloud, Spotify, Apple Podcasts и Google Podcasts
Следете най-актуалното от деня на страницата ни във Фейсбук
За забавни видеа ни последвайте в TikTok
Следвайте ни и в Инстаграм
Още по темата
- „В търсене на истината“ с Factcheck: Фалшивите новини за соларните паркове
- „Познай себе си“ с Боби Враджалиев: За жените с уважение и любов! Истинската жена няма нужда от грим и изкуствено поведение!
- Аида Марковска: Жената, която остарява красиво и с достойнство - е благословена!
- Ръст на туристите отчитат в Смолянско