
В подкрепа на пълната забрана за използване на мобилни телефони се обявиха от синдикат "Образование" към КТ "Подкрепа". От профсъюза обаче са категорични, че не бива пазенето на скъпите смарт устройства да се вменява на учителите.

“Ако продължим да говорим за забраната на телефони в училище и обясняваме как тази санкция може би не е справедлива, то нашите ученици ще се „научат“, че и законите за движение и данъчните закони са ограничаващи, и ще започнат да ги заобикалят, когато станат пълнолетни. "Синдикатът „Образование“ настоява незабавно да бъдат забранени телефоните в училище, но категорично се противопоставя и ще организира протести, ако се вмени на българските учители да проверяват, събират или съхраняват ученически телефони. Пълен абсурд ще бъде да се вмени на всяко училище да закупува „къщички за телефони“, както и българският учител да носи отговорност за съхранение на тези скъпи устройства", се казва в съобщението на съсловната организация.
Отговронстта - за учителя и ученика
Синдикатът настоява при забрана за използване на телефони, отговорността и санкциите да бъдат насочени към родителя - финансови, и към ученика - чрез оценяване на неговата дисциплина.
Според учителския синдикат основният проблем на нашата образователна система, освен нелогично трудната и неразбираема учебна програма, е невъзможността да се пребори с липсата на мотивация у учениците. Голяма част от българските ученици нямат навици да бъдат упорити и настоятелни в училищните дейности, защото често възприемат училището като място за забавление и виртуални активности с помощта на телефона.
Срещу увеличените часове по математика
От профсъюза се обявяват и срещу увеличаването на часовете по математиката в програмата.
"Увеличаването на часовете по математика е грешна стратегия, която няма да донесе резултати. И сега българските ученици, тези които учат, знаят повече математика, отколкото чужди езици. Педагогиката през вековете е доказала, че личността се формира с цялата гама от науки, изкуства и спорт", се казва в съобщението.

Съсловната организация ще настоява да се променят учебните планове и учебните програми, българските училища да могат да купуват инструменти и приложения за изкуствен интелект за ползване от учители, да има договор между образователната институция и родителя за спазване на училищния правилник, да има оценка за дисциплина за българските ученици, да има финансови санкции за родители при тежки нарушения на училищния правилник, да се отмени възможността за 15 дни отсъствия по домашни причини.
Защита на учителя от прегаряне
Сред другите искания са за освобождаване на учителите от непедагогически и административни задължения (дежурства в училищни дворове и коридори, придружаване на ученици в автобуси, издирване на необхванати ученици извън институцията, съхраняване на телефони и други). Да има механизъм за защита на учителя от прегаряне - втора категория труд или компенсаторни механизми (например намален седмичен норматив след 50-годишна възраст, година за профилактика и рехабилитация след пет години труд в системата). Атестацията на педагогическите специалисти да стане част от процеса на диференцираното заплащане и 130% от СБРЗ за страната за педагогическите специалисти да бъде записана в Закона за предучилищното и училищното образование, се казва в съобщението.

Още по темата
- Янка Такева: Учителският синдикат има не повече от 4-5 имота
- Успешно представяне на ППМГ - Враца на национално състезание по информационни технологии
- Доц. Наталия Киселова награди ученици с посещение в Брюксел
- „Не сте сами“, каза пред учениците от Враца началникът на отдел „Борба с наркотрафика“ в агенция „Митници“ Стефан Бакалов.