В концерта на 22.06 врачани ще чуят гост диригент- носителят на „Златна палка“ Италия и наградата "Свобода" на Международния център за мир, световния диригент Емир Нуханович.

В поканата на организаторите се казва: "Ще имаме радостта да изпълним заедно балкански и класически произведения, заедно с известния кларинетист Петру Пане"

Концертът е наречен „Балканите и Европа“ с впечатляваща програма, с балканска премиера и класически шедьоври от Бетовен и Вебер.

В програмата: Е. Нуханович – “New World Dreams” (световна премиера), произведението е написано специално за този концерт и оркестър; К. ФонВебер – Концерт за кларинет и оркестър № 1 във фа минор; Л. ван Бетовен – Симфония № 3 в ми бемол мажор „Ероика“.

Емир Нуханович e роден в Кониц, Босна и Херцеговина. Завършва Музикалното училище в Белград през 1981 г. Завършва кларинет в Музикалната академия в Сараево, където получава и следдипломна степен. В същото време учи дирижиране в Скопие, Прищина и Сараево.

Ето какво сподели Е.Ниханович за слушателите на Дарик Враца- в разказа му се преплитат истории за войната в Сараево, за българските музиканти, които е срещал по света.

 Щастлив съм, че съм за първи път във Враца. Още повече, че в Сараево живея в град със същото име. Може да е случайност, но и може би, както всичко в този свят, да не е случайно.

При вас всичко ми е познато,допада ми,  сякаш съм си у дома, роден съм в Кониц, до Сараево, има голяма прилика с моя град, дори планината е подобна.  

За първи път работя с Врачанския оркестъра, но не за първи път работя с български  музиканти. Когато имаше война у нас и нашите музиканти бяха на фронта или загинаха във войната, във Филхармонията ни в Сараево 12 музиканти липсваха, дори между 15- 20 музиканти дойдоха от София.

Работил съм със видинската филхармония, в операта в Стара Загора, сега и във Враца.

След концерта при вас  се връщам в Сараево за още един концерт, а след това с операта на Ст.Загора   на 20 юли ще свирим „Реквием“ на Моцарт. Ще бъде грандиозен спектакъл с балет и хористи.

Във Враца ми направи впечатление, че музикантите  дойдоха на първата репетиция,но дойдоха подготвени. Сега остава само да изработим детайлите.

Една моя творба ще свирим – текст е на Джемалудин …

Либретото е базирано на старите гръцки трагедии,историята на една жена, която е  изгубила децата си. Пренесохме случките в  днешната действителност. Преди 30 години беше войната в Сараево. Спомням си бомбардировките , които траеха по 50 мин.  Самолетите пускаха бомби в сърцето на Европа. / и сега се случва същото в Украйна/.

В моята творба опитахме  да пренесем  идеята, че човешката глупост  е вечна и че няма нищо ново в света – например :как да се спре войната.

Питам за Мостовете на Сараево? Промени ли се градът след войната , възстановиха ли го?

 След 30 год. Не е обновено  Сараево. Да ви разкажа, как избухна войната , а след два дни имахме концерт „Реквием“ под диригентството на  Зубин Мета, Хосе Карерас беше солист , бяхме посветили  моцартовия реквием на току-що избухналата война.

Това означава, че музиката е е по-силна от новинарските емисии на SNN, които на ден по  37 пъти говореха за войната в Босна.

А за нас беше трагедия, че свирим в такова време. Дошли са световни музиканти, изложени на гранатите и можеха да загинат.Нали си представяте - но ние сме в Сърцето на Европа. Босна е в Европа. Днес  трябва да живеем така  различни , в различията които имаме е по-интересен света.

Докато бях директор на Филхармонията на Сараево при нас свиреха 12  музиканти с различна националност.

Освен записите Ви с класическа музика, имате и СД с ислямска духовна музика?

Направих първо на СД на един концерт на Сараевската филхармония с творба на Морис Жар, написана за филма за пророка  Мохамед. Тя е специална сюита на Морис Жар. Музиката допадна на публиката  и във Франция, и в Босна. В традиционната музика на исляма има творби само за един или два гласа.  Искахме да я направим именно тази музика достъпна за хората.Създадохме специални аранжиментите  за филхармоничен оркестър .

Искахме да покажем духа на Изтока на Западния свят, да приближим и Сараево до този дух. В същото време при концертините ми гостувания в Кувейт, Катар и в Оман – където свирех Моцарт, направихме  такава комбинация . Хората от арабския свят са затворен свят. / Не тези богаташи, които имат пари и обикалят по света!/

Обикновените хора от арабския свят видяха и чуха  европейската музика - Моцарт. Бетовен, Бах.

След Враца се връщам в Сараево за 1 концерт, а след това отново в България, за концерт със Старозагорската филхармония.

Как се чувствате като диригент. Професията ви.

 Завърших кларинет, той беше първата ми любов. С времето открих, че така можеш да интерпретираш само музика за кларинет.  Тогава  учих дирижиране в Прищина и в Скопие.

Диригентът  може да пренесе емоциите на  и музикантите  и да ги даде на публиката.

Това е нещо изключително. За мен  Музиката е пеене и свирене.

 Музикантите са свирачи и композитори, а диригентът е нещо заедно с тях . Например, аз като свиря, чувате музика, а като дирижирам само и няма музика – нищо не чувате.

Диригентът е представлява свързващата част , заедността  между оркестъра  и музиката.

Билети на касата в Билетен център “Гъбката” (до х-л “Хемус”), тел. 0896718303.

.