В концерта на 22.06 врачани ще чуят гост диригент- носителят на „Златна палка“ Италия и наградата "Свобода" на Международния център за мир, световния диригент Емир Нуханович.
В поканата на организаторите се казва: "Ще имаме радостта да изпълним заедно балкански и класически произведения, заедно с известния кларинетист Петру Пане"
Концертът е наречен „Балканите и Европа“ с впечатляваща програма, с балканска премиера и класически шедьоври от Бетовен и Вебер.
В програмата: Е. Нуханович – “New World Dreams” (световна премиера), произведението е написано специално за този концерт и оркестър; К. ФонВебер – Концерт за кларинет и оркестър № 1 във фа минор; Л. ван Бетовен – Симфония № 3 в ми бемол мажор „Ероика“.
Емир Нуханович e роден в Кониц, Босна и Херцеговина. Завършва Музикалното училище в Белград през 1981 г. Завършва кларинет в Музикалната академия в Сараево, където получава и следдипломна степен. В същото време учи дирижиране в Скопие, Прищина и Сараево.
Ето какво сподели Е.Ниханович за слушателите на Дарик Враца- в разказа му се преплитат истории за войната в Сараево, за българските музиканти, които е срещал по света.
Щастлив съм, че съм за първи път във Враца. Още повече, че в Сараево живея в град със същото име. Може да е случайност, но и може би, както всичко в този свят, да не е случайно.
При вас всичко ми е познато,допада ми, сякаш съм си у дома, роден съм в Кониц, до Сараево, има голяма прилика с моя град, дори планината е подобна.
За първи път работя с Врачанския оркестъра, но не за първи път работя с български музиканти. Когато имаше война у нас и нашите музиканти бяха на фронта или загинаха във войната, във Филхармонията ни в Сараево 12 музиканти липсваха, дори между 15- 20 музиканти дойдоха от София.
Работил съм със видинската филхармония, в операта в Стара Загора, сега и във Враца.
След концерта при вас се връщам в Сараево за още един концерт, а след това с операта на Ст.Загора на 20 юли ще свирим „Реквием“ на Моцарт. Ще бъде грандиозен спектакъл с балет и хористи.
Във Враца ми направи впечатление, че музикантите дойдоха на първата репетиция,но дойдоха подготвени. Сега остава само да изработим детайлите.
Една моя творба ще свирим – текст е на Джемалудин …
Либретото е базирано на старите гръцки трагедии,историята на една жена, която е изгубила децата си. Пренесохме случките в днешната действителност. Преди 30 години беше войната в Сараево. Спомням си бомбардировките , които траеха по 50 мин. Самолетите пускаха бомби в сърцето на Европа. / и сега се случва същото в Украйна/.
В моята творба опитахме да пренесем идеята, че човешката глупост е вечна и че няма нищо ново в света – например :как да се спре войната.
Питам за Мостовете на Сараево? Промени ли се градът след войната , възстановиха ли го?
След 30 год. Не е обновено Сараево. Да ви разкажа, как избухна войната , а след два дни имахме концерт „Реквием“ под диригентството на Зубин Мета, Хосе Карерас беше солист , бяхме посветили моцартовия реквием на току-що избухналата война.
Това означава, че музиката е е по-силна от новинарските емисии на SNN, които на ден по 37 пъти говореха за войната в Босна.
А за нас беше трагедия, че свирим в такова време. Дошли са световни музиканти, изложени на гранатите и можеха да загинат.Нали си представяте - но ние сме в Сърцето на Европа. Босна е в Европа. Днес трябва да живеем така различни , в различията които имаме е по-интересен света.
Докато бях директор на Филхармонията на Сараево при нас свиреха 12 музиканти с различна националност.
Освен записите Ви с класическа музика, имате и СД с ислямска духовна музика?
Направих първо на СД на един концерт на Сараевската филхармония с творба на Морис Жар, написана за филма за пророка Мохамед. Тя е специална сюита на Морис Жар. Музиката допадна на публиката и във Франция, и в Босна. В традиционната музика на исляма има творби само за един или два гласа. Искахме да я направим именно тази музика достъпна за хората.Създадохме специални аранжиментите за филхармоничен оркестър .
Искахме да покажем духа на Изтока на Западния свят, да приближим и Сараево до този дух. В същото време при концертините ми гостувания в Кувейт, Катар и в Оман – където свирех Моцарт, направихме такава комбинация . Хората от арабския свят са затворен свят. / Не тези богаташи, които имат пари и обикалят по света!/
Обикновените хора от арабския свят видяха и чуха европейската музика - Моцарт. Бетовен, Бах.
След Враца се връщам в Сараево за 1 концерт, а след това отново в България, за концерт със Старозагорската филхармония.
Как се чувствате като диригент. Професията ви.
Завърших кларинет, той беше първата ми любов. С времето открих, че така можеш да интерпретираш само музика за кларинет. Тогава учих дирижиране в Прищина и в Скопие.
Диригентът може да пренесе емоциите на и музикантите и да ги даде на публиката.
Това е нещо изключително. За мен Музиката е пеене и свирене.
Музикантите са свирачи и композитори, а диригентът е нещо заедно с тях . Например, аз като свиря, чувате музика, а като дирижирам само и няма музика – нищо не чувате.
Диригентът е представлява свързващата част , заедността между оркестъра и музиката.
Билети на касата в Билетен център “Гъбката” (до х-л “Хемус”), тел. 0896718303.
.
Още по темата
- Община Враца подготвя тържествена церемония за зрелостниците и концерт на 21 май
- Млади изпълнители ще пеят в помощ на Гергана Петрова
- Започват концертите на италианското трио сопрани и Симфониета Враца - тази вечер в Плевен в зала „Катя Попова“
- Музикалният спектакъл „Време на мечти“ гостува във Враца