Нито една от изследваните държавни и общински институции в Пловдив и областта не е осъждана за отказ на информация през 2021 г. Изключение прави само Община Стамболийски, става ясно от отговор на администрациите по поискана от Дарик справка.

Само по две заявления по Закона за достъп до информация (ЗДОИ) са подадени за изминалата година в Районната и Окръжната прокуратура в Пловдив. Тенденция за намаляване броя им се отчита само при Районната прокуратура, където през 2020 година те са 12.  Като цяло подадените в двете прокуратури заявления по ЗДОИ касаят търсене информация за дейността на държавното обвинение, запитвания във връзка с процесуалното развитие на конкретни предварителни проверки и конкретни разследвания. Наред с това, в Окръжна прокуратура постъпват заявления и за информация за извършвани проверки и водени разследвания за определени видове престъпления, като добиване на подземни богатства без концесия, управление на отпадъци по неустановения ред, престъпления за сексуални посегателства и престъпления от омраза. 

Тенденция към леко увеличаване на броя подадените заявления за достъп до информация отчитат от ОД на МВР Пловдив. За 2021 година техният брой е 16 - 13 по електронен път и 3 – на хартиен носител. Най-често информацията, която се иска, касае отчетността на полицията.

76% или 22 броя от подадените общо 29 заявления за достъп до обществена информация в РИОСВ – Пловдив, са получени чрез електронната поща на институцията, 21% (6 броя) - на хартиен носител и 3% (1 брой) чрез уеб-базираната Платформа за достъп до обществена информация. Темите, по които заявителите са поискали информация са разнообразни. 9 заявления са подадени за превенцията, мониторинга и състоянието на околната среда, 6 – за  биоразнообразието и защитени зони, 2 - за екологичното законодателство и прилагането му и 1- за административни  тенденция към намаление, посочват от институцията. Подробните данни показват още, че броят на постъпилите заявления по реда на ЗДОИ в РИОСВ-Пловдив за 2021 година (29) е с 9% по-нисък в сравнение с предходната 2020 година (32), но пък броят на заявленията от преди две години е увеличен с 28% в сравнение с 2019 година, когато те са били 25.

От общо 36 подадени в РЗИ Пловдив заявления по ЗДОИ за изминалата година, изготвени са 29. Запитванията касаят най-често информация за пандемията от Ковид-19 - заболели по общини, извършване на имунизации, връзки с Националния оперативен щаб, указания от държавните органи и извършване на проверки за спазване на противоепидемичните мерки за влизащи в България лица от рискови зони. От регионалната здравна инспекция отчитат повишение на броя на подадените заявления.

Както и в предходните години, от Община Пловдив заявителите търсят предимно служебна обществена информация, най-често в областта на устройство на територията, общинска собственост, екология и управление на отпадъците и т.н. В сравнение с 2020 г. е намален броят на подадените заявления по ЗДОИ, поради факта, че все по - голяма част от информацията се публикува на интернет страницата на Общината и е достъпна за гражданите, отчитат от градската управа. През 2021 в местната администрация са подадени и обработени 80 броя заявления, от тях 27 на хартиен носител, 11 чрез Платформата за достъп  и 42 по е-mail.

С 6 броя, а именно 24, са намалели подадените в Община Марица през  2021 година заявления за достъп до информация в сравнение с предходната 2020. Половината са на хартиен носител и са от еднороден характер, като касаят частни документи, свързани с междусъседски отношения. Другите 12 броя са подадени от институции и са свързани основно с провеждането на избори или с данъчната дейност на Общината. От там са направили 8 отказа на информация, касаещи частни случаи, но те не са обжалвани.

4 от общо 16 подадени заявления за достъп до информация през 2021 г. в Община Първомай са свързани с изразходване на публични средства от институцията, 2 са за отчетност, по 1 за контролна дейност и за действащи нормативни актове, 2 за избори и 6 – за права и интереси. Прави впечатление, че само едно не е входирано по електронен път. От Общината отчитат още несъществено намаление на общия брой заявления по ЗДОИ.

Най-вече с договори за правно обслужване от външни адвокати са свързани подадените общо 19 заявления в Община Стамболийски през 2021 г.  От тях по електронен път са входирани 11.  Местната управа е осъдена два пъти за отказ за предоставяне на пълна информация, а за частичен достъп относно предоставяне на договори и информация за правно обслужване, решенията на Общината са обжалвани в Административен съд – Бургас от един и същи адвокат Султан Махмуд Хусин. Съдът е отсъдил на юриста да му се изплати хонорара и по двете дела.

В Община Садово са постъпили 6 заявления за изминалата година, всичките по електронен път. Те касаят административни услуги, адресни регистрации и договорни отношения.