Днес, 16 април от 16:00 ч. във фоайето на РИМ - Враца, ще бъде открита изложба по повод 90 години от рождението на именития врачански скулптор Цено Ценов.

Цено Ценов е автор на портрети и скулптурни композиции на много видни врачани- исторически личности и хора на изкуството. 

РИМ Враца открива днес изложба от творби на скулптора Цено Ценов по повод 90 години от рождението му

Цено Ценов е автор на герба на Враца, на много медальони и плакети, свързани с Христо Ботев и историята на Враца.

През 2011 година Цено Ценов бе удостоен със званието „Почетен гражданин на Враца”.

Цено Ценов е от художниците, които имат знакова стойност за своята професия.

Работил дълго време като уредник в Художествената галерия - Враца, свързал живота си с града и региона, художникът бележи чрез творчеството си периоди от развитието на естетическото виждане и на концепциите за скулптурата у нас.

В отминалите десетилетия (особено 70-те и 80-те години на 20 в.) съществува идеалистичност и единство на художествения живот. В своеобразната патриархалност на групата на художниците във Враца от това време, Цено Ценов представлява свързващото звено.

РИМ Враца открива днес изложба от творби на скулптора Цено Ценов по повод 90 години от рождението му

 В процеса на преутвърждаване на българското съвременно изкуство Ц. Ценов (роден 1935 г.) зае мястото си на майстор на кавалетна и монументална скулптура. В най-обши планове творчеството на художника се обособява като портретна и фигурална пластика и монументални композиции. Завършил през 1966 г. Художествената академия при проф. Иван Фунев и веднага след това работил като преподавател в техникума по каменоделство в Кунино, Цено Ценов естествено се профилира в скулптурата от магмени скали: гранити, андезити и мрамори са предпочитаните от автора материали.

РИМ Враца открива днес изложба от творби на скулптора Цено Ценов по повод 90 години от рождението му

В тяхната твърдост и податливост той постига своя личен стил. Става въпрос за скулптура в обобщени форми, тежки монументални обеми, специфични пропорции и своя метафоричност. В монументалните паметници той търси по-скоро символа, съпоставен с портретни или алегорични елементи.

Работил в края на 50-те години на 20 в. в ДКЦ "Изида", Цено Ценов използва опита си от това време в редица керамични композиции. Тук най-вече проличава стиловото му родство с неговия професор Иван Фунев. В керамичните си барелефи той търси пространствени внушения и разказ, докато фигурите му са метафори с наименования като: "Икар", "Муза", "Молитва" и т.н.