- Работещите в градския транспорт заплашиха, че ще спрат превозването на пътници, ако не се въведе бонусната система от 1 октомври
- От СО съобщиха, че средната заплата в транспортните дружества е нараснала до 150% и брутното възнаграждение на водачите е между 3 700 и 4 700 лв
- Кметът Терзиев обяви, че СО е направила за транспортния сектор повече от всякога и че работещите там се използват за политически цели
- “Уверявам работещите, че нямат по-голям съюзник от нас”, заяви зам.-кметът инж. Илиян Павлов
Служители в столичния градски транспорт заплашиха с едночасова стачка и спиране на обществения транспорт в София в петък, ако въвеждането на бонусната система не бъде изпълнено от Столична община на 1 октомври, което ще доведе до увеличение на възнагражденията им. Протестът идва на фона на съобщеното по-рано от Столична община, че в момента брутното възнаграждение на водачите в градския транспорт вече е между 3 700 и 4 700 лв.
Снимки: Десетки протестиращи се събраха на "Московски" 33 в знак на недоволство срещу заплащането и условията на труд в транспортния сектор / БТА
В сряда работниците в градския транспорт и синдикати се събраха на протест пред сградата на Столична община и блокираха движението на ул. “Московска”. Протестът е в знак на недоволство заради неизпълнението на споразумението за въвеждането на бонусна система в сектора. Към събралото се множество се присъединиха и десетки граждани и общински съветници.
От Конфедерацията на труда „Подкрепа“ са категорични, че не обещанието на кмета на София Васил Терзиев да се въведе бонусната система от 2025 г., е неприемлива. А транспортните работници са категорични, че действията на местната власт демонстрират безсилие за повишаване на доходите на служителите в транспортния сектор.
По-рано през деня в сряда Столична община публикува позиция, в която се посочва, че администрацията “винаги е действала с ясен ангажимент към работещите в сектора на градския транспорт и с отговорност към софиянци”, но протестът на синдикатите в този момент “не отразява реалните усилия и конкретните мерки, които вече са предприети”.
Заплатите в транспорта е скочила с до 150% за 6 г.
В съобщението се посочва, че тази година заплатите в сектора са били вече увеличени с 15%. Освен това за последните шест години - от 2018 до 2024 г., средната заплата в транспортните дружества е нараснала с между 130% и 150%, като брутното възнаграждение на водачите вече е между 3 700 и 4 700 лв. От общинската администрация уточняват, че активно работят по въвеждането на бонусна система и потвърждават, че крайният срок за нейното въвеждане е до края на годината, а не 1 октомври. Подчертава се и че този срок е съгласуван със синдикатите и отговаря на техните изисквания, за да се гарантира максимално ефективно прилагане на системата.
От Столичната община припомнят и че са отпуснати допълнителни 21 млн. лв. за погасяване на стари задължения на транспортните дружества и че заедно с увеличените заплати общината стартира и амбициозна програма за обновление на автопарка, чрез закупуването на 500 нови превозни средства, като са планирани търгове за 18 нови трамвая и 35 тролейбуса за 145 млн. лв.
СО: "Нямаме спор"
„Нямаме спор с работещите, че бонусната система ще бъде въведена. Тя е изработена заедно със синдикатите, но предстои нейното обсъждане и калибриране спрямо обективните нужди и показатели. Категорично ще спазим ангажимента си и въвеждането ѝ може да се случи с актуализацията на бюджета, предвидена за ноември“, коментира зам.-кметът по транспорт на София инж. Илиян Павлов.
Снимка: Столичният зам.-кметът по транспорта инж. Илиян Павлов увери протестиращите, че СО е техен съюзник / БТА
Той призова държавата да спази ангажимента си и да изплати дължими на Столичната община около 40 млн. лв. за текущата година.
„Уверявам работещите, че нямат по-голям съюзник от нас - ние правим всичко възможно за да осигурим неговата модернизация и бъдеще. Това се отразява в рекордните инвестиции в системата, като допълнително осигурихме и 21 млн. лв. за покриване на стари дългове, натрупани през годините”, каза още инж. Павлов.
Въпреки това работниците и синдикатите изглеждат неразколебани в настояването си.
Транспортен сектор за политическа употреба
По-късно кметът на София Васил Терзиев публикуа пост във фейсбук, в който посочи, ме работещите в транспортния сектор се използват за политически цели.
"Под прозорците на Столична община са събрани хората, за които години наред е направено близко до нищо – работещите в градския транспорт. Хора, които системно се употребяват от политици за техни си цели, както и този месец по време на предизборната кампания", посочва кметът.
Той уточнява, че "тези хора заслужават не просто признание и уважение, а някой да започне да спазва обещанията си към тях". И добавя, че през последната година този екип на Столичната община е направил "повече от всякога и неотклонно" спазва обещанията си по подписаното споразумение в началото на годината.