Новопостроеният участък между Калотина и Драгоман от магистрала "Европа" беше пуснат за движение на 11 октомври, сряда, съобщиха от Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ). Отсечката е с дължина 14.5 км, като за нея е издаден Акт 15, но не и Акт 16, за издаването на който предстои провеждане на държавна приемателна комисия, уточни регионалният министър Андрей Цеков, цитиран от “Дневник”.

Цеков очаква до края на 2024 г. да бъде открит и последният участък от магистрала "Европа", който свързва Сливница със София. По думите на регионалния министър участъкът между Калотина и Драгоман е бил изпълнен в относително кратък, но изключително тежък период заради Ковид кризата, високата инфлация и политическата нестабилност.

Министърът на транспорта Георги Гвоздейков заяви, цитиран от МРРБ, че евросредствата за цялата магистрала "Европа" са близо 590 млн. лв., от които 424 млн. лв. са по линия на ОП "Транспорт и транспортна инфраструктура", а 165 млн. лв. са осигурени от механизма за свързана Европа. Допреди няколко години пътуването от София до Калотина е отнемало часове, а през следващата година това разстояние щяло да се изминава за под половин час, добави Гвоздейков.

“Дневник” уточнява, че отсечката е с по две ленти за движение и една аварийна лента в двете посоки с общ габарит 25.5 м. Изградени са жп надлез, както и седем селскостопански надлеза и подлеза, надлез за диви животни и др. Построени са укрепителни стени по целия участък и е изпълнена корекция на коритото на р. Ежовица, като в отсечка от 600 м новоизграденото пътно платно покрива реката.

Реконструкцията на участъка започна през февруари 2020 г. По време на строителните работи движението по първокласния път Калотина - София не е спирано. По съществуващия първокласен път преминава интензивен трафик, като само през активния туристически сезон от май до септември всяка година преминават по около 500 хил. превозни средства на месец.

Трасето е част от основната трансевропейска транспортна мрежа. То е по направлението Лондон - Будапеща - Белград - София - Пловдив - Истанбул - Калкута и е най-краткият път, свързващ Западна Европа с Близкия и Средния изток.

Изпълнител на участъка от Калотина до Драгоман е Обединение "СТРАБАГ БПА" ДЗЗД, в което са "Щрабаг", "Страбаг Сп. з.о.о., Полша" и "Битумина ГмбХ-България". Стойността на договора е 164 990 260 лв. с ДДС.

На 12 май започна изграждането и на последния участък от "Европа" между Сливница и Софийския околовръстен път. Общата дължина на отсечката е 16.5 км, но строителството се изпълнява в близо 13-километрова отсечка, за която има завършени отчуждения и издадени разрешения за строеж. След теренното обезпечаване на обекта ще продължи работата и по останалата част.

Последният участък от АМ " "Европа" преминава по изцяло ново трасе между Сливница и Софийския околовръстен път и ще се влива в Северната скоростна тангента. Ще бъдат изградени 5 подлеза, 2 надлеза, 2 моста и 1 виадукт, както и четири пътни връзки и два пътни възела - "Костинброд" и "Мрамор".

Изпълнител на строителството е ДЗЗД "Европа-2022", в което участват: "ГБС Инфраструктурно строителство", "Главболгарстрой интернешънал" и "Обонато Билд". Стойността на договора е 266 959 487 лв. с ДДС.

Слушайте и гледайте новия подкаст на darik.bg „В тренда“ в YouTube, Instagram и TikTok

Най-интересните разговори от ефира на Дарик слушайте в подкаста на радиото в SoundcloudSpotifyApple Podcasts и Google Podcasts

Следвайте ни в LinkedInФейсбук, TikTok и Инстаграм