Положителните емоции имат огромен потенциал, който се разкрива дългосрочно и за разлика от негативните, положителните се разгръщат значително по-късно. Това коментира в ефира на Дарик, проф. д. н. Румен Стаматов. Той е автор на проекта за въвеждане на позитивното образование в българските училища, сред които вече са и две бургаски гимназии.
По думите му, позитивното образование е нова парадигма в образованието, построена върху идеите на позитивната психология и поставя акценти, които са следствие от предизвикателствата на времето, в което живеем. Сред тях са изкуственият интелект, паралелното пребиваване в реална и онлайн среда, мобилността, здравето, след пандемията… Всички те поставят на изпитание образователната система в новия дигитален свят.
„Позитивното образование се опитва да обедини две неща – запазване на традиционното занимание в училище с академичните дейности, но успоредно с това да подпомогне изграждането на способности, които биха осигурили на цялата училищна общност възможност за благоденствие. Това не е противопоставяне на настоящата образователната система, а по-скоро надграждане с нещо по-добро. Всичко, което е добро от традиционното образование е извлечено докрай, но то не е достатъчно за влизането ни в 21 век. Вече се изискват и друг тип способности, много повече от академичните. Даже академичните не намират голямо място в съвременното образование“, коментира проф. Стаматов.
Специалистът в областта на възрастовата и педагогическа психология, автор на множество академични публикации и книги е ръководител на Центъра за позитивно образование към ВСУ „Черноризец Храбър” и през 2024 е носител на награда „Варна“ за цялостен принос и значими постижения в учебната, научноизследователската и практическата работа. Проф. Стаматов беше сред лекторите в четвъртото издание на форума „Молитвена закуска“ в Бургас, където представи темата за психологическото благополучие.
Според него психичното благополучие не се свежда само до отделна област. „Към него се отнасят позитивните емоции, които понякога са обозначени като субективно благополучие или щастие. Сериозен компонент е смисълът на живота. Ние функционираме пълноценно и можем да се справим с всички предизвикателства, единствено, когато имаме смисъл в живота. Това ни дава устойчивост, когато минаваме и през трудности“, споделя специалистът.
Как позитивните емоции помагат за изграждане и разширяване на способностите, давайки много повече ресурси, чуйте от проф. Стаматов в звуковия файл: