Сумите, които политическите партии декларират, че харчат за платени съобщения в социалните мрежи, са в пъти по-малки от реалните. Това каза в интервю за предаването “Кой Говори” Тодор Галев, “Център за изследване не демокрацията”. 

“За последните 4 години на официалната страница на Български социалистическа партия във Facebook има 165 платени съобщения, само 165 за четири години. Подобни са цифрите и за другите партии. Дори “Възраждане”, което, както знаем, на изборите 2021 г. всъщност печели популярността си чрез много добра кампания в социалните мрежи, дори то през официалните си страници, включително страниците на неговите лидери има изключително малък брой платени съобщения”, коментира Галев.

По думите му официалните страници, свързани с партиите, понякога са десетки. “Примерно за ГЕРБ са над 100 - ГЕРБ Стара Загора, ГЕРБ Хасково, “Делян Добрев - официална страница” и всички други известни лица на ГЕРБ. Когато обаче погледнем празни групи от типа на “Аз обичам фолк певиците на България” или нещо подобно, изведнъж виждаме през този тип групи отново платени съобщения, които или са били заявени като политическа реклама, или алгоритъмът на Facebook ги е засякъл и е казал, че това е политическа реклама и затова е необходимо да бъде обявен кой е рекламодателят, тоест кой е платил сумата. Когато сумираме тези суми на всички съобщения, които са били индикирани като политическа реклама, те са в десетки пъти по-големи от тези, които са посочени в официалните страници”, посочи експертът. 

Според него за 2021 г. парите, похарчени за политическа реклама през неофициални групи в социалните мрежи, са надминали 2 млн. лв. 

“Този тип политическа реклама е много добре таргетирана и измислена”, коментира още Галев. 

Този тип комуникация е негативна обикновено, коментира Никола Тулечки от “Данни за добро”. По думите му много от групите, в които е засечена политическа реклама, преминават разнообразни трансформации във времето. За много от тях е характерна негативната комуникация. 

“Това, което виждаме в тези страници, групи и мрежи за влияние е основно очерняща опонента и карикатуризираща опонента комуникация, която мащабите са впечатляващи. Разнообразието и таргетирането са много изкусно направени”

Тулечки даде за пример трансформациите, през които е преминала фейсбук групата “Съд и затвор за измамника Асен Василев”.

“Тази група е създадена януари 2019-та година и се казвала “Новини”. След това е прекръстена на “Новините днес”, след това е прекръстена на “Да се съберем 1 милион българи”,  когато явно е имало някакви протести. След това е “Да се съберем 1 милион българи зад ГЕРБ”, след това е “ГЕРБ срещу хунтата на Радев”, след това е “Народът срещу хунтата на Радев” и след това е станала “Съд и затвор за измамника Асен Василев”.

Целия разговор, чуйте в прикачения файл.