Известният художник и сценограф Юлиян Табаков гостува в Пловдив с експозиция от изложбения си цикъл "GENESIS", специално адаптирана за пространството на Зала "2019" на ул. "Гладстон" 32. Откриването е днес, а изложбата ще може да се види до 3 август.

Юлиян Табаков създава GENESIS със свои творби от последните 7 години, които представя във флуидна комбинация спрямо различни изложбени пространства в Русе, София, Пловдив и Варна. 

В Града на тепетата GENESIS включва творби от „Портрет на умиращ титан”, „Вакуум”, самостоятелни триизмерни обекти и част от произведенията, създадени специално за цикъла.

„Генезис“ е първата глава от Библията, което буквално означава „възникване“. Това име е избрал за изложбата си от инсталаиции и творецът Юлиян Табаков. Както началото на Библията, така и творбите в изложбата загатват за раждания и начала, за възникването на света и човешкия род. Седемте библейски дни са противопоставени на седем съвременни творения, въплъщаващи материализацията на света днес, каза пред Дарик Юлиян Табаков.

Юлиян Табаков представя изложбения си цикъл „GENESIS“ в пловдивската галерийна зала „2019“

Експозицията започва с разходка из овъглена стилизирана гора в белия простор на Зала „2019“ на ул. Гладстон“ 32, следва изкачване по стълби, които отвеждат към шестодневното Сътворение на второ ниво. То е представено със същия минимализъм на визуалния изказ – от непрогледното черно на нищото, през постепенната поява на релефност, към многоцветна натурална птича композиция, под мамеща червена ябъка върху изсъхнало дърво на познанието, до атрибути на съвременния човек – бижута, смартфон.

Като сюрреалистичен каприз на автора присъствалите на откриването участваха в пикник в „гората“ с ядене на торта по повод отминалия му рожден ден. В крайна сметка Юлиян Табаков е демиургът на тази причудлива планета от мъртви артефакти и загиваща органика. И може да се разпорежда се нея както намери за добре, както човечеството се разпорежда с живата природа според желанията и удобствата си.

„Ние сме емоционално незрели, първо действаме после мислим. Постоянно искаме някаква по-различна торта, пътуваме и до Луната, само за да запълним някакви празноти в себе си. А празнотата вътре не може да бъде запълнена отвън“ – споделя художникът. „Искаме да бъдем обичани, а всъщност не обичаме дори себе си“ – подчертава Юлиян.

GENESIS е последната част и същевременно е заглавие на едноименен триптих заедно с “Мигновения” (2015) и “Портрет на умиращ Титан” (2021). Проектите са изградени от художествени серии, част от които са и “ВАКУУМ”(2022) - обекти и видео инсталация. Това е първият ми изложбен цикъл със собствен формат, който ще преподреждам смислово спрямо мястото, на което се случва - 4 галерии в 4 български града” - споделя концепцията си авторът Юлиян Табаков.

Изкуствоведът Мария Василева казва за проекта „GENESIS“: “Изсъхналото дърво е родило ябълка. Невъзможността е превърната в избор. Това е капка цвят и най-оптимистичният образ в мрачната вселена на Юлиян Табаков. В нея желанията надскачат даденостите на битието, оглозгват го до кокал и го захвърлят мършаво и празно. Лишаването от земната опора изпразва и нас самите от съдържание. Собствената незадоволеност и безсилие избухват в нараняване на близкия свят – немощна компенсация на личната празнота. Страхът се изражда в агресия, а унищожението върви в двете посоки. Как да сътворим живот, когато не харесваме самите себе си?“

След срещата си с пловдивската публика „GENESIS“ ще гостува на Градската художествена галерия “Борис Георгиев” във Варна.

Юлиан Табаков е визуален артист. Образованието му включва сценография в Националната художествена академия в София, изящни искуства в ENS des Beaux-Arts в Париж и Central Saint Martins College of Art and Design в Лондон. След 2002 г. се установява в Швеция и България, където осъществява сценографски и костюмографски проекти за над 60 театрални и оперни постановки, игрални и документални филми. Илюстрира детски книги и стихосбирки, режисира художествено-документални филми. Има самостоятелни изложби и участия в колективни представяния в България, Швеция, Чехия, САЩ. Някои от най-популярните му проекти са “Три сестри” – авторски спектакъл по А. П. Чехов, пространствените инсталации “Мигновения” и “Портрет на умиращ титан” – серии фотографии и триизмерни обекти, документалният филм “Цветанка”. Сред наградите му е призът "Стивън Доханос" за рисунка "За по-зелена планета"- Society of Illustration NYC и награда "Аскеер" за костюмография на спектакъла “Идиот 2012” по Достоевски. Отличен e със "Златен век" за принос в развитието на българската култура.