“Плакат Комбинат е едно уникално пространство за авторски плакати. Какво означава авторски плакати? Това са плакати, които художниците, част от тази платформа, създават плакати по свое собствено вдъхновение и разбира се по директивите, които Анна Симеонова им дава. Ние сме едно своеобразно общество от художници, основно хора завършили Академията или още учещи там”, обясниха двамата гости в студиото Даниел Ненчев и Надежда Комитска.

“На Плакат Комбинат се случват добри неща. Смислени неща. Работим по социални теми, свързани със социални проекти. Със събития като кино, годишнини, добрите примери в архитектурата и тн. Тоест, стараем се да работим по наистина смислени неща”, разясни малко повече Комитска.

Максим Ешкенази и предстоящия му спектакъл „Вивалди завинаги“

“Това са различни теми и посоки, които Ана Симеонова дава на 40 различни български графички дизайнери и визуални артисти, и те работят по такива теми. Например 100 годишнината на българското кино те направиха авторски плакати за техните любими филми. Или пък извадиха по време на “Sofia architecture week” и след това на “One architecture week” в Пловдив добрите примери в българската архитектура като за най-приятните сгради те направиха авторски плакати”, допълни Ненчев.

“Плакатът като форма на изкуство изчезва, защото ние виждаме как изглеждат например театралните и кино плакатите. Не говоря за всички, но масово са лишени от смисъл и въобще функцията на плаката, който по лаконичен начин трябва да извади и представи идеята, стояща зад културното произведение, това липсва. Имаме картинка, снимка с текст, който е лишен от естетика, чисто графично”, обясни Комитска.

„Това не е насилие“: Нашата инсталация се фокусира върху истории, които имат щастлив край

“То в крайна сметка опира до културата на този, който поръчва. Давам пример. Когато Мирослав Боршош беше директор на Националния дворец на културата той имаше вкуса, морала и естетическия компас да си поръча авторски плакати, които да вършат работа за събитията на НДК”, заяви Ненчев.

“Ето тази платформа и тези художници от Плакат Комбинат, те работят графичен дизайн, те работят по такива кампании. Разбира се, в Плакат Комбинат се изразяват артистично. Но всъщност опира до това - кой поръчва работата, когато говорим за градска среда, а не просто за изкуство. Когато говорим за плакатите на театрите и на кината в крайна сметка директора на театъра решава как да изглежда неговата визуална комуникация”, допълни Ненчев.

Всичко за 49-ото Народно събрание четете ТУК

Най-интересните разговори от ефира на Дарик слушайте в подкаста на радиото в SoundcloudSpotifyApple Podcasts и Google Podcasts

Следвайте ни във Фейсбук, TikTok и Инстаграм