Българските ученици са на последно място в ЕС по математика, а по четене - на предпоследно. Това сочат резултатите за България от международно оценяване на учениците – PISA.
По математика те имат 417 точки, което е с 19 точки по-малко от 2018 г. По четене точките са 404, със спад от 16, а по природни науки точките на страната ни са с три по-малко от 2018 г.
54% от българските деветокласници са под критичния минимум на знания и умения по математика, 53% от тях нямат елементарни четивни умения, а 48% от тях са с драстични дефицити по природни науки, става ясно от резултатите, които се доближават до нивата от 2006 година.
Отличници по математика са Сингапур, Китай, Япония, Корея и Естония. При четенето начело е Сингапур, а след него се нареждат Ирландия и Япония. Изследването се извършва сред 15-годишните ученици в близо 80 страни по света от Организацията за икономическо сътрудничество и развитие. У нас то е проведено през март и април миналата година и е обхванало над 6100 ученици от над 200 училища от цялата страна.
Темата с лошото качество на образованието у нас и ниските резултати на учениците коментираха в предаването "Кой говори" Люба Йорданова от "Заедно в час" и Таня Величкова - учител и дългогодишен журналист и водещ в програма "Хоризонт" на държавното радио.
"PISA е програма за международно оценяване на учениците. Провежда се на всеки 3 години и е критерий за това доколко държавите подготвят своите ученици да развиват умения, които ще им трябват впоследствие в живота", обясни Люба Йорданова.
"Тестовете мерят състоянието на цялата система, но в това изследвание се виждат и неравенствата между училищата. Имах възможността да включа мои ученици в друго изследване за четивната грамотност и успях да видя колко незадоволителни са резултатите. Един от въпросите в анкетата беше "Колко книги имате вкъщи". Голяма част от моите ученици отговориха, за съжаление, че имат под пет книги вкъщи", сподели Таня Величкова.
"В PISA също има такъв въпросник, който изследва средата, в която учениците живеят. България е една от държавите с най-големите образователни наравенства в света. Те зависят от това къде е родено детето, в какво населено място, какви са възможностите на родителите и в какво училище учи. Учениците, които участват на олимпиади и носят медали, са много малко. Точно това ни показва и PISA - че има огромна разлика между децата, които имат високи резултати и тези, които имат ниски. Това е един много важен извод, който трябва да вземем предвид и данните от PISA да ни помогнат за затваряне на тази ножица", заяви Люба Йорданова.
"Хората имат основание да обвиняват учителите, защото те са отговорни за това, което се случва в класната стая, но образованието е общност. Всяко умение, което липсва в клас, трябва да бъде преподадено. За да ги имаме тези умения, трябва да ги сложим на фокус. Трябва да построим процеса в класната стая, така че той да готви децата за живота, ако това целим. Има прекрасни начини да бъдат подкрепяни и съпътствани учителите, за да имат добри резултати децата. Правенето на добро образование е наистина обща работа", каза Величкова.
"Учителите са най-важният фактор за успеха на учениците, но те също трябва да бъдат подготвени. В момента голяма част от учителите нямат подготовка нито като базисно обучение, нито като практическа подготовка. Учителската професия е професия, която непрекъснато трябва да се надгражда. Всяка година се изсипват милиони в допълнителни обучения на учителите, но тяхното качество не се следи и тези пари отиват на вятъра", отлбеляза Люба.
Слушайте и гледайте новия подкаст на darik.bg „В тренда“ в YouTube, Instagram и TikTok
Най-интересните разговори от ефира на Дарик слушайте в подкаста на радиото в Soundcloud, Spotify, Apple Podcasts и Google Podcasts
Още по темата
- Ръководството на Математическата гимназия във Враца награди най-активните ученици, участвали в празничните прояви
- Учениците от клуба по фотография към СУ "Васил Кънчов" - Враца са "ДЕТЕКТИВИТЕ НА ЕВРОПЕЙСКИ ПРОЕКТИ"
- „Отговорно на пътя“: Подгответе се за безопасно пътуване по празниците
- Забраняват на бразилските ученици да използват телефони в училище