Търговското напрежение между Китай и Европейския съюз достигна нови нива на ескалация, след като от Пекин обявиха налагането на мита върху вноса на европейско бренди. Решението е в отговор на одобрените от ЕС до 45% мита за китайски електроавтомобили.
Неотдавна Пекин предприе подобна тактика спрямо австралийското вино, като данъкът беше над 200%. Този път Китай действа по-умерено - от 30,6 % до 39 % ще варира митото за европейската алкохолна напитка. Така например продуктите на Martell ще се облагат с 30,6%, с 38,1% за Remy Martin и 39% за Hennessey. Тарифите се налагат на десетки компании, включително на някои испански производители. Тарифите за коняка са временни и изискват от вносителите да дадат своеобразен депозит в китайската митническа агенция в размер на тарифата, считано от този петък.
Темата за коняка е особено важна за Франция, беше и основна по време на посещението на президента Си Дзинпин през май в Париж. Над 95 % от европейското бренди, което се изнася за Китай, идва от френските региони Коняк и Арманяк (бел.ред. Cognac, Armagnac), сочат данни на Bureau National Interprofessionnel du Cognac (BNIC). Неслучайно и производителите на алкохолната напитка тогава настояха пред президента Еманюел Макрон да преговаря с китайския му колега да не бъде налагано допълнително мито върху вноса на коняк.
Припомняме, че преди няколко дни страните-членки на ЕС взеха решение да наложат окончателни мита върху вноса на произвеждани в Китай електрически превозни средства. Германия се обяви против мярката, въпреки че е най-големият производител на автомобили в ЕС.