"Джазът ще си остане евъргрийн. Аз не говоря само за джаз, тъй като изпълнявам много стилове, повечето от които ще останат завинаги. Без основата в музиката едва ли тя ще се развива по-нататък, а основата на музиката са блуз, джаз, рокендрол, поп".
Това каза в предаването "Посока Култура" по Дарик радио певицата Камелия Тодорова.
“Не просто певица, а и изключителен комуникатор.” Запленяващата Камелия Тодорова
"Нали всички казват, че всичко забранено е сладко - преди 30 години всичко, което беше забранено, беше сладко. Чалгата се появи, защото през социалистическото време беше забранено да се слуша сръбска музика. Тя навлезе веднага след като вече не беше забранена. Това са периоди в историята на живота и развитието, но за съжаление те се отразяват доста зле върху възпитанието", на мнение е певицата.
"По времето на социализма имаше едно нещо, което все пак беше по-строго – дисциплината и възпитанието, което в момента е изпуснато – юздите са изпунати и много трудно ще се контролира. Това трябва да навлезе в ежедневието на едно семейство от раждането на детето, след това да навлезе в детска ясла, детска градина и след това в началното училище. Трябва да се изучава такъв предмет, защото не се наваксва в домашната обстановка", посочи Камелия Тодорова.
Теодора Димова пред Дарик: От 111-метрова височина президентът показа на чии интереси реално служи
На вметката на водещия Мирослав Боршош, че в момента чалгата звучи във всички заведения, Камелия Тодорова отговори, че това е политика, която води държавата. "Тя го наложи".
"Това започна още 1991 г. Просто с един замах се отряза пътят на поп музката и на изкуството въобще, защото имаше един затворен кръг на производство и механизъм за музикален и артистичен бизнес, който съществуваше по време на комунизма. Моментално след като падна комунизмът, всички институции като Концертна дирекция, Импресарска дирекция, бяха махнати. Производството беше Балкантон и Национално радио. Балкантон го съсипаха, Националното радио още е тук, но не е такъв продуцент, какъвто беше. Импресарска дирекция изнасяше артистите изцяло извън България за турнета и създаваше всички контакти, плюс това, че през нея се канеха артисти отвън. Концертна дирекция осигуряваше турнетата на всички артисти в България. Балкантурист беше също една единица, която даваше много хляб на много артисти, тъй като имахме вариететни барове с програма", разказа певицата.
Петко Желязов пред Дарик: Необходимо е да има една критична маса от хора, които са научно грамотни
По думите й тези, които са се появили с чалгата, са хванали в ръце производството на музика, както и целия бизнес. "Какво направи Слави Трифонов? Как започна бизнеса си? Колко хора в България успяха да направят оркестър, да имат производство на музика, клипове, да правят турнета из цяла България?", попита тя.
На въпрос дали държавата е предала качествената музика, Камелия Тодорова отговори: "Да, държавата не я защитава, дори в начините, че не се отчитат хубавите проекти, не се финансират и не се пази историята на артистите в България. Един артист съществува за публиката и за хората в нашата държава, само ако е в медийното пространство. Ако той излезе от медийното пространство, е умрял за цялата нация и това е много трагично".
Режисьорът, сценарист и актьор Георги Стоев - Джеки пред Дарик за безсмъртието на мисълта
"Социалните медии за мен са порочна система, защото те представят това, което искат да си продадат като информация, като реклама. Аз смятам, че това също е един начин да затъпее един човек, ако цял ден седи да се интересува за социални медии", коментира още певицата.
Запитана накъде ще отиде пазарът, Камелия Тодорова посочи, че според нея в България пазар няма, няма бизнес. "Има двама-трима артисти, които могат да кажат, че работят и правят бизнес - Лили Иванова, Любо Киров, Графа, Васил Найденов. Останалите, да кажем моята музика, не че е по-лоша, просто не е толкова комерсиална и не хваща тази аудитория – масата", допълни тя.
Илина Перянова пред Дарик за „Родопи филм фест“ и последния й проект „Дугументари“
"Аз не съм се отказала. Смятам, че моята музика също се харесва, стига тя да достигне до хората. Най-лошото е, че радиата и телевизиите не представят българска музика. Трябва да се наложи квота, защото това го има във всички държави, няма го само в България", коментира още Камелия Тодорова.
"Аз пея за мечтателите", каза в края на разговора певицата.
На 20 юли 2023 г., от 19.30 ч., в Южен парк II зад музея „Земята и хората“, Камелия Тодорова ще представи лятно издание на проекта „Вечната музика“ - пътуване в световната музикална история с нови интерпретации, съвременен поглед и приемственост на българската музикална сцена. Включва любими на поколения джаз стандарти, поп, рок, ритъм енд блус и соул хитове интерпретирани от Камелия Тодорова.
Най-интересните разговори от ефира на Дарик слушайте в подкаста на радиото в Soundcloud, Spotify, Apple Podcasts и Google Podcasts
Още по темата
- За силата на човешкото достойнство в “Човекът, който не можеше повече да мълчи”
- Петър Коев от Sofia Live Festival за възходите и разочарованията
- Тази неделя в „Посока Култура“: Тайните на Sofia Live Festival и науката като забавление
- Тази неделя в „Посока Култура“: 125 години от рождението на Дечко Узунов, наука и фестивали