Какви са разликите в условията на живот, които новите социални услуги предоставят на потребителите в сравнение с модела на специализираните институции?
Като страна-членка на ЕС, България е активно въвлечена в общите европейски усилия за създаване на работеща и съвременна визия за социална Европа, отчитаща предизвикателствата в областта на услугите за хората с увреждания.
Институционалната грижа все още се възприема от потребителите и техните близки като най-подходящия модел на грижа за хора с увреждания и броят на чакащите за настаняване в специализирана институция в България е висок, което налага развитие на алтернативи за подкрепа за живот в общността, които да премахнат специализираните институции като вариант за подкрепа.
Като цяло, в Домовете за лица с увреждания, се прилага модел на неефективно управление на финансовите ресурси. Материалната база и квалификацията на персонала не отговарят в достатъчна степен на критериите за осигуряване на индивидуален подход при предоставянето на подкрепа, което да стимулира участието на потребителите в предоставянето на услугата и да насърчи социалното им включване.
С изключение на новата и по-модерна материална база, която се подсигурява в новите услуги за резидентна грижа, като основни разлики, допринасящи за подобряване качеството на живот на настанените лица, могат да се посочат и:
- Поставяне на потребителя в центъра на процеса;
- Уважение към правата и достойнството на потребителите и включването им в процеса на вземане на решения;
- Минимално ограничаване на личната свобода на лицето;
- Прозрачност;
- Участие на основните преки заинтересовани страни, както и използване на всички налични ресурси;
- Устойчивост и дългосрочен ефект на постигнатите резултати.
Предоставянето на възможност за независим живот в новите услуги означава, че хората имат възможност да избират и да вземат решения за това къде и с кого да живеят и как да организират ежедневието си. Това изисква правилно и целесъобразно управление, както и: достъпна архитектурна среда; достъпен транспорт; квалифициран и подготвен персонал; наличие на технически помощни средства; достъп до информация и комуникации; достъп до лична помощ, както и обучение за справяне в ежедневието и на работното място; достъп до услуги в общността.
Как се подготвя персонала за работа при новия модел социални услуги?
Ангажимент за подготовка на персонала за работа при новия модел социални услуги има съответната община, в която са разкрити. Основните аспекти, които се следват са повишаване на:
- квалификацията на всички служители, независимо от заеманата длъжност;
- информираността за цялостната политика в развитието на СУ, както и нагласите към процесите на промяна.
Неизменна част от този процес е непрестанен контрол и оказване на специализирана подкрепа чрез супервизия и обучения.
Какви са основните проблеми, с които се сблъсквате при откриване на новите социални услуги?
Новите услуги се разкриват по Етап 2 на Проекта, където АСП не е бенефициент.
Основен проблем при реализиране на една от основните дейности на Проект „Нова дългосрочна грижа за възрастните и хората с увреждания“ – Етап 1: Създаване на възможност за независим живот и превенция на институционализацията на хората с психични разстройства и с умствена изостаналост, е липсата на новоизградени услуги.