Германски съд започна разглеждането на дело срещу Volkswagen, заведено от групата за защита на климата "Грийнпийс", за да принуди гигантския концерн да спре да продава бензинови и дизелови автомобили от 2030 г.

Ищците, двамата ръководители на "Грийнпийс" Германия и активистката за климата Клара Майер, искат също така да принудят втория по големина производител на автомобили в света да намали емисиите си с 65% до 2030 г. в сравнение с 2018 г. 

„Volkswagen“ обмисля ограничаване на производството в Европа заради кризата с доставките на газ

Делото на "Грийнпийс" се основава на историческо решение на германския конституционен съд от април 2021 г., който установи, че правителствените планове за ограничаване на емисиите на CO2 са недостатъчни за постигане на целите на Парижкото споразумение за климата и представляват несправедлива тежест за бъдещите поколения.

Като голяма победа за активистите, правителството на бившия канцлер Ангела Меркел след това придвижи напред датата за въглеродна неутралност с пет години до 2045 г. и повиши целта си за намаляване на парниковите газове до 2030 г.

Групата за защита на околната среда твърди, че същото задължение се отнася и за частните дружества.

Силен спад в продажбите на нови конвенционални автомобили в ЕС

"Правилен път"

В предварителните си бележки съдиите от съда в Брауншвайг намират делото за допустимо, но не подкрепят непременно аргументите на ищците. 

"Камарата изрази предварителното си становище относно правото и уточни, че исковите молби са допустими и че жалбата е допустима в нейната цялост", заяви говорител на съда.

"Отделен от това обаче е въпросът за материалната основателност - т.е. въпросът дали жалбата ще бъде удовлетворена в крайна сметка. Предварителната правна оценка на съда, представена днес от камарата, е, че това може да не е така", добави той.

Продажбите на автомобили в Европа спадат с 14% през първото полугодие

Окончателното решение ще бъде постановено на 31 януари.

Първоначалното становище "не е поражение", заяви Рода Верхайен, адвокатът, представляващ тримата ищци.

"Ние сме на прав път и няма да оставим това на мира, независимо от това как ще се развие", каза Верхейен и обеща да обжалва, ако е необходимо.

"Съдът по същество потвърди нашата оценка, че законодателите носят отговорност за прилагането на мерки за опазване на климата", заяви адвокатът на Volkswagen Волф Шпит.

Съдът на ЕС: Софтуерът за емисиите на Volkswagen е незаконен

Автомобилният концерн заяви, че държи на "отговорността си за намаляване на емисиите на CO2 във всички сфери на своята дейност възможно най-бързо от търговска гледна точка".

Най-големите германски производители на автомобили бяха въвлечени в няколко дела през последните години, заведени от активисти в областта на климата.

Грийнпийс подкрепя и съдебно дело, което се разглежда в Детмолд срещу Volkswagen, заведено от фермер, който твърди, че замърсяването, причинено от автомобилния гигант, нарушава правата му.

„Фолксваген“ предлага по шест заплати на свои служители в Русия, ако напуснат

Друга група за защита на климата, Deutsche Umwelthilfe, е завела подобни дела срещу други германски автомобилни гиганти Mercedes-Benz (бивш Daimler) и BMW, както и срещу енергийната компания Wintershall Dea.

През май 2021 г. съдът в Нидерландия нареди на петролния гигант Shell да намали въглеродните емисии до 2030 г. Това беше първият случай, в който компания беше принудена да приведе политиката си в съответствие с Парижките споразумения за климата от 2015 г. Shell обжалва решението.

Най-интересните разговори от ефира на Дарик слушайте в подкаста на радиото в SoundcloudSpotifyApple Podcasts и Google Podcasts

Следете най-актуалното от деня на страницата ни във Фейсбук

За забавни видеа ни последвайте в TikTok

Следвайте ни и в Инстаграм