Готвените промени в наредбата за паркиране в Пловдив предизвикаха остра реакция от страна на местния туристически бизнес. Сдружението на пловдивските хотелиери излезе с категорично становище, в което изразява несъгласие и притеснение от предлаганите ограничения, особено въвеждането на 4-часов лимит за престой в „Синя зона“.

Според хотелиерите, подобна мярка не само няма да облекчи транспортния хаос, а напротив – ще го задълбочи и ще нанесе тежък удар върху туристическия и бизнес климат в града. Те посочват, че голяма част от техните гости използват платена „Синя зона“ за престой с продължителност над четири часа, което е нормална практика за туристически посещения и бизнес командировки.

„Как точно си представяте престой на турист или бизнес посетител, ако трябва да мести автомобила си на всеки четири часа?“ – питат представителите на сектора.

Според тях, в града липсва алтернативна паркинг инфраструктура, няма буферни паркинги с достатъчен капацитет, а градският транспорт не предлага реална алтернатива за посетителите и жителите.

Хотелиерите изтъкват, че Пловдив не разполага със системи и логистика, които позволяват копиране на столичния модел за паркиране. „София има метро, буферни паркинги, трамваи и добре развит градски транспорт. Пловдив няма нито едно от тези неща. Да се прилага същата наредба тук е административен абсурд“, се казва в позицията.

Критиките не спират дотук. Според бранша, новите такси – като предложената цена от 10 лв. на час за паркиране в Стария град и Капана – ще имат отблъскващ ефект върху туристите и ще затруднят още повече достъпа до културните и исторически зони. Забраните за паркиране на ключови улици като ул. „Съборна“, където автомобилите не са пречели на движението, допълнително влошават ситуацията.

Хотелиерите предупреждават, че липсата на стратегическо мислене и координация води до задънена улица. От една страна, Пловдив не използва пълноценно потенциала на летището си и няма добра свързаност със София и другите големи центрове. От друга – хората, които разчитат на лични автомобили заради слабото междуселищно обслужване, се оказват без възможност за нормално паркиране.

„Истинският проблем не са туристите или жителите, а липсата на контрол върху нерегламентираните достъпи и паркиране“, се казва още в позицията. Браншът настоява за незабавно спиране на процеса по приемане на промените и за стартиране на реален диалог между Общината, бизнеса и гражданите.

„Пловдив има нужда от интелигентно, интегрирано решение за транспорт и паркиране – не от неприложими наредби, скалъпени на коляно“, категорични са представителите на хотелиерския сектор.