"Софтуерът в дизеловите автомобили, който намалява ефективността на системата за контрол на емисиите при нормални температури през по-голямата част от годината, представлява забранено устройство за намаляване на ефективността", постанови Съдът на ЕС.

Българите масово карат над 10-годишни коли втора ръка

Софтуерът намалява или дори напълно деактивира филтрирането, когато температурите са по-ниски от 15 и по-високи от 33 градуса по Целзий (59 градуса по Фаренхайт).

"Граничните стойности на емисиите, определени на ниво ЕС, трябва да се спазват дори когато тези температури са значително по-ниски от 15 градуса по Целзий", се казва в решението на съда.

До 2038 г. трябва да бъде продаден последният автомобил, задвижван с бензин

Върховният съд на Австрия и две регионални съдилища заведоха делото в Съда на ЕС след жалби на купувачи, закупили автомобили Volkswagen в периода 2011-2013 г.

В отговор на решението германският автомобилен производител настоя, че то означава, че термостъклата, използвани в неговите автомобили, "остават допустими".

"Те предпазват от непосредствени рискове за двигателя под формата на повреда или злополука", заявиха от компанията.

"Рециркулацията на отработените газове на автомобилите с двигател тип EA189, засегнати от производството, е 100 % активна до външна температура от 10 градуса по Целзий и по този начин през по-голямата част от годината", добави тя.

Volkswagen заяви, че очаква въздействието на решението да бъде "незначително".

"Националните органи и съдилищата все още трябва да решават за всеки отделен случай дали конкретният термопрозорец е допустим", заяви той.

"Гражданските искове, които основават предполагаема претенция за обезщетение за вреди на съществуването на термопрозорец, ще продължат да бъдат неуспешни".

Няколко милиона собственици на превозни средства биха могли да предприемат действия срещу базирания във Волфсбург концерн, заяви германският адвокат Клаус Голденщайн, който представлява над 45 000 жалбоподатели в отделния т.нар. скандал "дизелгейт" с участието на Volkswagen.

"С днешното решение Volkswagen отново е въвлечен в скандала с отработените газове", каза той в изявление.

В скандала "дизелгейт", който избухна през 2015 г., Volkswagen призна, че е подправил милиони дизелови автомобили, за да заблуди тестовете за емисии.

Оттогава насам скандалът вкара в капана си няколко водещи европейски производители на автомобили и доставчици на автомобилни части заради предполагаемата им роля в разработването на софтуера за измама.

Най-интересните разговори от ефира на Дарик слушайте в подкаста на радиото в SoundcloudSpotifyApple Podcasts и Google Podcasts

Следете най-актуалното от деня на страницата ни във Фейсбук

За забавни видеа ни последвайте в TikTok

Следвайте ни и в Инстаграм