Последната кола, работеща с изкопаеми горива, трябва да бъде продадена до 2038 г. След това всяка (нова) кола, продадена на Земята, трябва да бъде без вредните за природата емисии въглероден диоксид (CO2). Ако това може да бъде постигнато, тогава неутралната по отношение на климата мобилност е осъществима до 2050 г., според ново изследване.
Изследователската фирма BloombergNEF е изчислила дали и как можем да постигнем климатично неутрален автопарк в световен мащаб. В Европа има конкретна цел - през 2050 г. всичко трябва да бъде „климатично неутрално”, включително автомобилите. Но възможно ли е също така целият свят да кара автомобили без емисии по това време?
Какво е въглеродно земеделие и как фермерите могат да го прилагат?
Изглежда, че отговорът е да. Но за да се случи това, трябва да се работи през следващите 15 години. В крайна сметка до 2038 г. последната нова бензинова, дизелова или газова кола трябва да напусне пазара. След това всеки продаден нов автомобил, автобус или камион трябва да работи на възобновяема енергия.
За автобусите и двуколесните вече сме на път. Електрическите скутери стават все по-нормални и автобусните компании напоследък постигнаха голям напредък в шофирането на електричество или водород. Но правителствата трябва скоро да излязат с по-строги правила за автомобили и камиони, за да постигнат целта за 2038 г., според Bloomberg.
СКУТЕРИ В АЗИЯ
Забележително е, че най-големите ползи за околната среда в момента идват от електрическите скутери в Азия. Скутерът е популярен вид транспорт там и все повече хора избират електрически вариант. Електрификацията на транспорта вече спестява 1,5 милиона барела петрол на ден, а по-голямата част от спестяването се пада именно на електрическите скутери.
„Тренд“: Повече от две трети от българите живеят устойчиво
Пътят до 2038 г. е начертан подробно. До 2030 г. 61% от продадените нови пътнически превозни средства трябва да бъдат електрически (или да работят с възобновяемо гориво). До 2035 г. вече трябва да са 93 процента, а до 2038 г. - 100 процента.
ПАЗАР ВТОРА РЪКА
Може да изглежда странно да се наложи последната кола с вътрешно горене да бъде продадена толкова рано преди 2050 г. Но колите в наши дни издържат дълго време. Следователно 12 години преди крайната цел вече трябва да има определен обрат, който гарантира, че колите, които излизат на пазара от 2038 до 2050 г., са изцяло електрически.
Екологична катастрофа и дългови кризи са сред най-големите притеснения на бизнес лидерите в България
Автопаркът на електрически превозни средства не засяга само емисиите от транспортния сектор. Електрическите автомобили могат да служат и като временни батерии, при условие че могат да се презареждат по два начина, включително да връщат захранването към мрежата. Малко коли могат да направят това сега, но в бъдеще тази идея за подаване на ток от превозно средство към мрежата може да спаси енергийния пазар.
Чрез временно съхраняване на енергия в автомобила, пиковото търсене в мрежата ще бъде намалено и всички производствени пикове, при силен вятър или много слънчева светлина, могат да бъдат усвоени от автомобилите. Накратко - енергийният свят също ще стане по-устойчив, ако има много електрически автомобили.
БОГАТИТЕ СТРАНИ
През следващите години преходът към електрическо шофиране ще се осъществи основно в богатите страни. Но тъй като 2038 г. наближава, други страни също трябва да направят големи крачки. Bloomberg казва, че богатите страни също носят отговорност за това, като помогнат за стимулиране на електрическото шофиране в други страни, така че пътят до "100% без емисии" да бъде подсигурен.
Учени изградиха първия български демонстрационен плавателен съд с хибридно задвижване
Докладът рисува картина, която познаваме от други климатични планове. Устойчиво бъдеще е възможно, но правителствата трябва бързо да въведат строги изисквания към бизнеса и потребителите, за да се случи това. И не - не е твърде късно.
Най-интересните разговори от ефира на Дарик слушайте в подкаста на радиото в Soundcloud, Spotify, Apple Podcasts и Google Podcasts
Следете най-актуалното от деня на страницата ни във Фейсбук
За забавни видеа ни последвайте в TikTok
Следвайте ни и в Инстаграм
Още по темата
- Доц. Желязко Арабаджиев: В България липсва комплексен подход в лечението на рак
- При катастрофа между 6 автомобила във Видин са пострадали мъж и жена
- Президентът: Природните бедствия напомнят по злощастен начин, че трябва да се адаптираме към променящия се климат
- Генерален план за организация на движението във Враца подготвя местната община