Над две трети от българите разбират правилно понятието "устойчиво домакинство", а именно - да се пести ток, вода и да се използват по-малко препарати, както и да се предпочитат домакински електроуреди, които харчат по-малко ресурси. Това показват данните от представително проучване на социологическа агенция "Тренд", проведено по поръчка на "Бош Домакински електроуреди" - България.

Иновативна технология създава нов продукт от уловени емисии на CO2

Проучването представя какво правят най-често българите в ежедневието си, което да е свързано с устойчивия начин на живот, кой според тях има по-голяма отговорност за опазването на околната среда - хората или производителите, както и какво е разбирането им за устойчиво домакинство. 

Според Димитър Ганев от агенция "Тренд", 23% от хората използват уреди с нисък разход на енергия.

Най-активните групи от населението - между 30 и 59 години, в по-голяма степен възприемат екологичните и устойчивите трендове.

Най-висок процент сред най-възрастните - близо половината посочват, че не изхвърлят храна и купуват толкова, колкото им е нужно.

Докато при най-младите тази опция избират само под една трета и това се дължи на липсата на достатъчно голям опит и преценка за точно колко храна ще им бъде нужна и как може да бъде разпределена в следващите дни.

За близо половината от българите устойчивият екологичен начин на производство повлиява на техния избор, което е около 47 %. 

До 2038 г. трябва да бъде продаден последният автомобил, задвижван с бензин

По думите на инж. Ивайло Рашев - изпълнителен директор на "Бош Домакински уреди" - България, компанията има вече стартирала глобална кампания по отношение на устойчивостта и е насочена към две направления - корпоративно и в ползи на потребителите.

Много важна цел при производството е намаляването разходите на вода.

Рашев даде пример с Китай като една от най-големите икономики в света, където от години има много сериозен проблем с осигуряването на питейната вода и продължават да се изпитват сериозни затруднения.

Нови стъпки на ЕС за опазването на океаните

По отношение на кръговата икономика, Рашев посочи, че живеем в общество, което консумира много повече, отколкото е необходимо, от една страна, и от друга - общество, което изхвърля.

Целта на кръговата икономика е да удължим живота на уреда, който е изхвърлен, може дори не на целия уред, а на някои компоненти от него, които могат да имат втори, трети и дори четвърти живот. 

И европейските потребители, и българските ясно заявяват и смятат, че основната отговорност е на производителите и брандовете, които трябва да произвеждат и да предоставят за използване по-устойчиви продукти, каза инж. Рашев и допълни, че затова компанията постоянно усъвършенства домакинските уреди, повишава се и тяхната енергийна ефективност. 

Част от проучването е свързано и с т. нар. умни уреди, които отговарят в една част по отношение на темата "устойчивост". 

Изследването е направено през май сред 1002 пълнолетни граждани по метода интервю "лице в лице" и е свързано със Световния ден за опазване на околната среда - 5 юни. 

Най-интересните разговори от ефира на Дарик слушайте в подкаста на радиото в SoundcloudSpotifyApple Podcasts и Google Podcasts

Следете най-актуалното от деня на страницата ни във Фейсбук

За забавни видеа ни последвайте в TikTok

Следвайте ни и в Инстаграм