Над две трети от българите разбират правилно понятието "устойчиво домакинство", а именно - да се пести ток, вода и да се използват по-малко препарати, както и да се предпочитат домакински електроуреди, които харчат по-малко ресурси. Това показват данните от представително проучване на социологическа агенция "Тренд", проведено по поръчка на "Бош Домакински електроуреди" - България.
Иновативна технология създава нов продукт от уловени емисии на CO2
Проучването представя какво правят най-често българите в ежедневието си, което да е свързано с устойчивия начин на живот, кой според тях има по-голяма отговорност за опазването на околната среда - хората или производителите, както и какво е разбирането им за устойчиво домакинство.
Според Димитър Ганев от агенция "Тренд", 23% от хората използват уреди с нисък разход на енергия.
Най-активните групи от населението - между 30 и 59 години, в по-голяма степен възприемат екологичните и устойчивите трендове.
Най-висок процент сред най-възрастните - близо половината посочват, че не изхвърлят храна и купуват толкова, колкото им е нужно.
Докато при най-младите тази опция избират само под една трета и това се дължи на липсата на достатъчно голям опит и преценка за точно колко храна ще им бъде нужна и как може да бъде разпределена в следващите дни.
За близо половината от българите устойчивият екологичен начин на производство повлиява на техния избор, което е около 47 %.
До 2038 г. трябва да бъде продаден последният автомобил, задвижван с бензин
По думите на инж. Ивайло Рашев - изпълнителен директор на "Бош Домакински уреди" - България, компанията има вече стартирала глобална кампания по отношение на устойчивостта и е насочена към две направления - корпоративно и в ползи на потребителите.
Много важна цел при производството е намаляването разходите на вода.
Рашев даде пример с Китай като една от най-големите икономики в света, където от години има много сериозен проблем с осигуряването на питейната вода и продължават да се изпитват сериозни затруднения.
Нови стъпки на ЕС за опазването на океаните
По отношение на кръговата икономика, Рашев посочи, че живеем в общество, което консумира много повече, отколкото е необходимо, от една страна, и от друга - общество, което изхвърля.
Целта на кръговата икономика е да удължим живота на уреда, който е изхвърлен, може дори не на целия уред, а на някои компоненти от него, които могат да имат втори, трети и дори четвърти живот.
И европейските потребители, и българските ясно заявяват и смятат, че основната отговорност е на производителите и брандовете, които трябва да произвеждат и да предоставят за използване по-устойчиви продукти, каза инж. Рашев и допълни, че затова компанията постоянно усъвършенства домакинските уреди, повишава се и тяхната енергийна ефективност.
Част от проучването е свързано и с т. нар. умни уреди, които отговарят в една част по отношение на темата "устойчивост".
Изследването е направено през май сред 1002 пълнолетни граждани по метода интервю "лице в лице" и е свързано със Световния ден за опазване на околната среда - 5 юни.
Най-интересните разговори от ефира на Дарик слушайте в подкаста на радиото в Soundcloud, Spotify, Apple Podcasts и Google Podcasts
Следете най-актуалното от деня на страницата ни във Фейсбук
За забавни видеа ни последвайте в TikTok
Следвайте ни и в Инстаграм