Европейският парламент гласува за забрана на продажбата на нови бензинови и дизелови автомобили, които отделят въглеродни емисии, до 2035 г.
С 340 гласа „за“, 279 гласа „против“ и 21 гласа „въздържал се“ евродепутатите одобриха постигнатото споразумение със Съвета относно преразгледаните стандарти за емисиите на CO2 от нови автомобили и микробуси в съответствие с по-големите амбиции на ЕС в областта на климата.
Силен спад в продажбите на нови конвенционални автомобили в ЕС
Европейският парламент одобри новите цели за намаляване на емисиите на CO2 от нови леки пътнически автомобили и леки търговски превозни средства в рамките на пакета „Подготвени за цел 55“, се разбира от прессъобщение на Европарламента.
Държавите членки на ЕС вече одобриха законодателството и сега ще го приемат официално, въпреки опозицията на консервативните членове на ЕП, най-голямата група в парламента, предаде АФП.
Електромобилите - ползи и вреди
Новото законодателство набелязва пътя към нулеви емисии на CO2 от нови леки пътнически автомобили и леки търговски превозни средства през 2035 г. Междинните цели за намаляване на емисиите за 2030 г. са определени на 55% за леките автомобили и 50% за микробусите.
Една от ключовите мерки, предвидени в регламента, позволява на производителите с малки производствени обеми за една календарна година (1000 до 10 000 нови автомобила или 1000 до 22 000 нови микробуса) да могат да получат дерогация до края на 2035 г.
Пеканов: България не може да изпълни ангажиментите по ПВУ за намаляване на вредните емисии
На всеки две години, считано от края на 2025 г., Комисията ще публикува доклад за оценка на напредъка към пътна мобилност с нулеви емисии.
Към 2026 г. цената на електрическите автомобили ще се изравни с тази на конвенционалните. Това коментира на брифинг евродепутатът Петър Витанов, като призова за предприемане на стъпки към декарбонизация на сухоземния ни транспорт.
Евродепутатът поясни, че в 22 държави в Европейския съюз има програми за насърчаването на употребата електрически автомобили. По думите му такива действия са необходими и у нас.
Евродепутатът Петър Витанов посочи три положителни аспекта слагането на край на производството на автомобили на двигатели с вътрешно горене от 2035 година - екологичен, икономически и социален.
Витанов: Няма как първо поколение ликвидатор да елиминира трето поколение социалист
Относно екологичният отпечатък, Витанов изтъкна, че в България живеем с две години по-малко от средностатистическия европеец заради влошеното качество на въздуха.Вианов обясни, че за разлика от Румъния, Унгария, Чехия, Германия и други европейски държави, които са сред големите производители на автомобили, България не произвежда такива. По думите му въпреки наличието на немалко хора, заети в автомобилния сектор у нас, нямаме компания, свързана с производство на части за двигатели с вътрешно горене.
По данни на българския бизнес, промяната в законодателството ще създаде между 50 и 80 000 нови високоплатени и устойчиви работни места.
Евродепутатът изтъкна, че се очаква и рязък спад в цената електрическите автомобили.
Топ 5 на най-екосъобразните ски курорти в света
Петър Витанов допълни, че цената на батериите е намаляла десетократно, като по думите му, ако не е била войната в Украйна и недостига на суровини, това поевтиняване е щяло да е по-осезаемо.
Витанов поясни, че няма повод за притеснение.
Петър Витанов изрази надежда следващото българско правителство да успее да внедри бонуси и насърчения за развитие на електрическата мобилност. Като пример той посочи съседна Румъния, където държавата осигурява до 1800 евро за връщане на стар автомобил, като предоставя и до 10 000 евро за нов електрически модел.
Най-интересните разговори от ефира на Дарик слушайте в подкаста на радиото в Soundcloud, Spotify, Apple Podcasts и Google Podcasts