През месеца на Черния петък оферти за намаления на различни стоки и услуги „валят” отвсякъде. Традиционно търговците се борят за това кой да покаже по-голям процент намаление. А търсенето на потребителите е насочено предимно към техника, стоки за дома, дрехи и обувки. 

При подобни кампании очакванията на експертите са за увеличаване на броя на сигналите за нелоялни търговски практики. Опасностите за потребителите дебнат както във физическите магазини, така и в онлайн пространството.

Увеличават се жалбите от потребители за некоректни практики на онлайн търговци

През ноември хиляди хора тръгват на пазар – някои се отправят към физическите магазини, други избират алтернативата - онлайн покупките.

Гласувайте в анкетата ни дали намаленията са реални според вас 

Навлизайки в най-активната фаза на повишаващите се процентни намаления потребителите стават по-активни в търсенето и купуването, но и по-невнимателни. Как ни влияе процентната обстановка разказва Богомил Николов от „Ативни потребители”. Най-доброто решение за покупка е информираното.

А ако при такава кампания сме се насочили към онлайн пазаруване, рискът не се крие само в това да закупим стока, от която нямаме нужда. При кампанията за „черен петък” често получаваме измамни СМС-и и имейли. Националният координатор по киберсигурност Петър Кирков уточни, че при такива призиви трябва да се досетим, че нещо не е наред.

Как да се предпазим от фалшиви онлайн магазини

Най-често кибер измамите са свързани с кражба на личните или банковите ни данни. Затова експертите съветват да проверяваме сайтовете, към които сме насочили и кой стои зад тях. Важно е също да обновяваме през определен период паролите си. Можем да се защитим и с опцията наложен платеж.

Освен кибер измамите, на такива ставаме обект и чрез нелоялните търговски практики. А едно съобщение за намаление не трябва да продължава повече от 30 дни, а цената трябва да бъде намалена от най-ниската, която е прилагана месец назад от момента на обявяване на съобщението.Николов уточни, че има търговци, които нарушават този срок, разчитайки, че няма да бъдат проверени. Има и такива, които правят това законно.

А покрай съобщението за намаления законодателя е вменил и много други условия, за да получи потребителят пълен обем от информация, уточни председателят на Комисия защита на потребителите Стоил Алипиев.

За какво да внимаваме, когато пазаруваме по празниците?

Алипиев обясни, че към момента са извършени 300 проверки и са констатирани около 10% нарушения.

Глобата, която може да получи търговец за подвеждащи съобщения за намаления е до 5000 лв.

Петър Цигов от „Киберсигурност” към ГДБОП уточни, че и те са заливани от сигнали за нелоялни търговски практики. Например при поръчка на тениска за 70 лв. се доставят парцали.

Богомил Николов обясни как можем да избегнем опасенията си дали няма измама при дадено намаление:

Периодът на инфлация оказва чисто психологическо влияние хората да приемат още по-добре промоционалните оферти.

Освен потребителите, измамени могат да се окажат и търговиците, особено тези в онлайн пространството. Петър Кирков обърна внимание на популярните атаки, при които няма нарушаване на сайт или кражба на данни, но легитимните потребители не могат да влязат в дадения сайт и да пазаруват.

При пазаруването на намалени стоки основният съвет на експертите е да се водим от това, че ако нещо е прекалено хубаво, за да бъде истина, то най-вероятно не е. 

Най-интересните разговори от ефира на Дарик слушайте в подкаста на радиото в SoundcloudSpotifyApple Podcasts и Google Podcasts

Следете най-актуалното от деня на страницата ни във Фейсбук

За забавни видеа ни последвайте в TikTok

Следвайте ни и в Инстаграм