Причината, поради която около празниците зачестяват потребителските сигнали за измами и нелоялни практики от страна на търговците, се дължи на факта, че по това време на годината като цяло се извършват повече продажби.
Съответно, нараства и вероятността от възникване на спорове и проблеми, заяви в рубриката "Портфейл" на Дарик радио Габриела Руменова от страницата "Ние, потребителите".
По думите ѝ, има различни групи потребители, като някои от тях не се доверяват особено много на офертите и намаленията. Те смятат, че търговците вдигат цената за кратко, след което я свалят и я обявяват за "намаление".
Как първият в света мол за шопинг от колата се превърна в затвор?
Има обаче и много хора, които твърдят, че ще си купят много неща около т. нар. Черен петък, тъй като има наистина добри предложения - както за по-големи покупки, като черна и бяла техника, така и за по-дребни неща, като дрехи, обувки, книги, музика и т.н.
В онлайн пространството се срещат оферти за намаления от 10% до 90%. Когато видим намаление от 90%, трябва наистина да ни светне една "червена лампа" и да се замислим дали този търговец иска да печели, или иска, едва ли не, да ни подари нещо. Подобни предложения със сигурност будят съмнение.
Ако намалението е между 20% и 50%, можем да предполагаме, че е по-скоро реално, но всеки случай е индивидуален.
Поне един продукт в магазина поевтинява. Кой е той и защо?
Най-добрият съвет е просто да следим цените на нещата, които ни интересуват и да сравняваме, тъй като в онлайн пространството това вече е много лесно.
По думите ѝ, в онлайн пространството в последно време зачестиха нарушенията, които не се характеризират като административни или като нелоялни търговски практики, а като чисти измами. Това важи не само за продажбите, а и за най-различни кампании, покани за участие в игри за разпределяне на награди, и т.н.
Какво ограничава достъпа до храните за специални медицински цели
"На потребителите се обещава, че няма да платят нищо, но трябва да последват даден линк и да въведат личите си данни, за да получат, например, пералня.
Разбира се, страницата е фалшива, но използва името на някоя известна компания, която чества някаква годишнина, или има някакъв друг повод. Когато има празници, хората очакват подаръци и много по-лесно могат да се подведат, че някой иска да им подари нещо", обясни Руменова.
Според нея, едно от важните уточнения, че когато пазаруваме от онлайн магазини, които не са базирани в Европейския съюз, възможностите за защита на потребителските права са много по-ограничени.
Още повече, че и заканодателството, свързано с потребителската защита, което действа в повечето държави, не е толкова добре развито, колкото това в ЕС.
Тя посъветва хората, които имат съмнение, че са станали жертва на нелоялна търговска практика или са забелязали такава, да осъществят връзка със самия търговец.
Христо Христов пред Darik Business Review: До месеци ще видим и втори български еднорог
Оказва се, че в много случаи представителите или служителите на търговците действат по начин, който не е в унисон с политиката на самата компания. И много често, при директен контакт с нейния управител или с представител на висшия мениджмънт, евентуалните проблемни ситуации могат да бъдат разрешени.
"Ако в диалогът с търговеца не се постигне компромис, потребителят може да се обърне към съответния регулатор. В търговията основният е Комисията за защита на потребителите. При мобилните услуги регулаторът е Комисията за регулиране на съобщенията.
В много от случаите при онлайн покупките се стига и до нарушаване на правилата за защита на личните данни, така че там юрисдикцията е на Комисията за защита на личните данни", каза още Габриела Руменова.
На ниво Европейски съюз, в случай че пазаруваме от търговци, базирани в Общността, при възникване на проблем можем да се обърнем към мрежата на Европейските потребителски центрове.
Те осъществяват контакт със своите колеги в държавата, в която е базиран търговецът, свързат се с контролния орган на местно ниво и се извършва проверка.
Тя посъветва потребителите да не се ръководят само от процентите на обявените намаления, защото обикновено те ги тласкат към бързи и емоционални покупки, които невинаги са най-доброто решение. Другата препоръка е пазаруването да става от "проверени" сайтове и търговци, без излишни експерименти.
Едно от най-важните неща, според нея, обаче е да се четат условията при покупката на определена стока или услуга, да се внимава за т. нар. "дребен шрифт" в договорите, защото някои от клаузите могат да бъдат силно обвързващи и да струват много разходи.
Най-интересните разговори от ефира на Дарик слушайте в подкаста на радиото в Soundcloud, Spotify, Apple Podcasts и Google Podcasts
Следете най-актуалното от деня на страницата ни във Фейсбук
За забавни видеа ни последвайте в TikTok
Следвайте ни и в Инстаграм